1. Η συνάντηση δυο φίλων

Ταξιδεύουμε πίσω στο χρόνο, στις 6 Μαρτίου του 1844, σε μια μικρή πόλη της Β. Ελλάδας, τη Σιάτιστα. Η περιοχή βρίσκεται ακόμα στα χέρια των Τούρκων. Ο λόγιος, συγγραφέας και διευθυντής σε πολλά σχολεία Δημήτριος Αργυριάδης υποδέχεται στο πρόσφατα ανακαινισμένο αρχοντικό του το φίλο του Κωνσταντίνο Τακιατζή, έμπορο από την Κοζάνη.

Αργυριάδης: – «Αξιότιμε φίλε, κύριε Τακιατζή, πόσο χαίρομαι που σας ξαναβλέπω. Καλωσορίσατε στο αρχοντικό μου. Ελάτε να σας ξεναγήσω».

Τακιατζής: – «Καλώς σας βρήκα, φίλε μου. Αν και η διαδρομή προς τη Σιάτιστα κρύβει κινδύνους, με τόσους κινδύνους να παραμονεύουν, ευτυχώς έφτασα ασφαλής. Πολύ ωραία δουλειά κάνατε (κοιτάζει επάνω και γύρω). Το αρχοντικό άλλαξε όψη. Δεν το θυμάμαι πολύ καλά, αλλά ήταν πιο μεγάλο».

Αργυριάδης: – «Ήθελα να σας γράψω, αλλά οι εργασίες ανακαίνισης του σπιτιού διαρκούν περισσότερο απ’ όσο περίμενα. Το να μετατρέψεις ένα παλιό αρχοντικό σε ένα σύγχρονο για την εποχή μας σπίτι είναι δύσκολη δουλειά. Το ήθελα όμως πάρα πολύ. Αφού δέχτηκα να υπακούσω στις παρακλήσεις των γονιών μου και να επιστρέψω από το εξωτερικό στη Σιάτιστα, για να είμαι κοντά τους, θέλω το σπίτι μου να εξυπηρετεί τις ανάγκες της οικογένειάς μου. Η σύζυγός μου, η Βασιλική, είναι πολύ ευχαριστημένη. Μένουν μόνο μερικές πινελιές ακόμα. Θέλετε να σας ξεναγήσω»;

Τακιατζής: – «Πολύ ευχαρίστως»!

Αργυριάδης: – «Ζήτησα από τους ζωγράφους να ζωγραφίσουν διακοσμητικές γιρλάντες και κτίρια και στο εξωτερικό του σπιτιού για να ομορφύνει η όψη του. Πάνω από την είσοδο ζήτησα να γράψουν τη φετινή χρονολογία, 1844, για να θυμάμαι την περίοδο που το ανακαίνισα».

Τακιατζής: – «Εντυπωσιακό, πράγματι…πόσα σχέδια»!

Αργυριάδης: – «Ας μπούμε στη μεσιά. (Μπαίνουν στον κεντρικό χώρο). Θα δείτε αριστερά τις μορφές του Ρήγα Φεραίου».

Τακιατζής: – «Άξιος άνθρωπος! Θυσίασε τη ζωή του για τον αγώνα της απελευθέρωσης του λαού μας από τον Τούρκο δυνάστη. Ποιος είναι δίπλα του»;

Αργυριάδης: – «Ο βασιλεύς της Ελλάδος, ο Όθων. Σε αυτόν βασίζω τις ελπίδες μου για την απελευθέρωση του τόπου μας».

Τακιατζής: – «Και τα δυο αντικριστά παγώνια στην κορυφή»;

Αργυριάδης: – «Τα σύμβολα της αθανασίας».

Τακιατζής: – «Και δεξιά και αριστερά οι στρουθοκάμηλοι»;

Αργυριάδης: – «Για να μου θυμίζουν παραδεισένια τοπία».

Τακιατζής: – «Και τι ωραίο αυτό το μπλε χρώμα στον υπόλοιπο χώρο», είπε ο Τακιατζής δείχνοντας το κόσμημα ψηλά, αριστερά της σκάλας.

Αργυριάδης: – «Ναι, το κόσμημα αυτό το έβλεπα πολλές φορές στα σπίτια των πλουσίων ευρωπαίων. Ανήκει στην τέχνη του ροκοκό, έτσι το ονομάζουν. Το μπλε χρώμα το επέλεξα εγώ, γιατί μου αρέσει πολύ.»

Τακιατζής: – «Και στον απέναντι τοίχο»;

Αργυριάδης: – «Στον απέναντι τοίχο ζήτησα να μου ζωγραφίσουν μια μεγάλη εκκλησία της Ρώμης. Στο κέντρο της στέγης ένας άγγελος. Δεξιά της εκκλησίας και λίγο πιο ψηλά βλέπετε δύο καντήλια και τη χρονολογία 1844 για μια ακόμα φορά, ανάμεσά τους».

«Ας προχωρήσουμε τώρα στον κυρίως οντά, στα δεξιά. Εδώ θα υποδέχομαι τους καλεσμένους μου. Σκέφτηκα ότι η παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν της Γερμανίας θα ήταν η ιδανική περίπτωση. Έδωσα στο ζωγράφο του συνεργείου μια τυπωμένη εικόνα της, που προμηθεύτηκα πριν από μερικά χρόνια σε κάποιο ταξίδι μου στην κεντρική Ευρώπη και του ζήτησα να την αντιγράψει. Δεν τα κατάφερε κι άσχημα, αν σκεφτεί κανείς ότι δεν σπούδασε την τέχνη του στην Ευρώπη. Πώς σας φαίνεται; Δυστυχώς όμως μπερδεύτηκε και τοποθέτησε στις στέγες μερικών πύργων μισοφέγγαρα αντί για σταυρό. Βλέπετε, του είναι δύσκολο να αντιληφθεί ότι υπάρχουν χώρες που δεν τις κυβερνούν οι Οθωμανοί».

Τακιατζής: – «Εντυπωσιακή παράσταση, πράγματι. Ο επισκέπτες σας θα ενθουσιάζονται στον συγκεκριμένο χώρο. Ο ζωγράφος σας απέδωσε με μεγάλη δεξιοτεχνία τα κτίρια, τα τείχη, τα καράβια. Λυπάμαι μόνο που δε μπορώ να πω το ίδιο για τα ψάρια! Και πόσα βάζα με λουλούδια και φρούτα τριγύρω. Μοιάζουν τόσο αληθινά»!

Ο Τακιατζής σταμάτησε να μιλάει και θαύμαζε τριγύρω. Το βλέμμα του στέκεται στο ταβάνι. Ξαφνικά ακούγεται ένα επιφώνημα θαυμασμού.

Τακιατζής: – «Τι εξαίσιο δείγμα ξυλογλυπτικής! Πόσα σχέδια και χρώματα! Μπορώ να το θαυμάζω για ώρες».

Αργυριάδης: – «Πάμε τώρα και στο απέναντι δωμάτιο. Έκανα αρκετές αλλαγές και ένωσα τα δύο δωμάτια για να μας εξυπηρετούν. Εδώ θα περνάω το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας μας».

Τακιατζής: – «Πολύ πρωτότυπο το τζάκι σε κοιλότητα του τοίχου. Δεν το συνηθίζουμε στην Κοζάνη».

Αργυριάδης: – «Ναι, πράγματι. Το θεωρώ πιο βολικό. Το ίδιο έκανα και με το νεροχύτη. Έκοψα τον παλιό γιατί μου φάνηκε πολύ μεγάλος. Η Βασιλική συμφώνησε μαζί μου.»

Τακιατζής: – «A! Τι βλέπω; Διακοσμήσατε όλη την επιφάνεια του τοίχου πάνω από την πόρτα. Πάλι η μορφή του Όθωνα, και μάλιστα δυο φορές εδώ, σωστά;»

Αργυριάδης: – «Το βρήκατε! Και γύρω αρχιτεκτονήματα και κήποι, όπως αρμόζει σε έναν βασιλιά. Πέρυσι μάλιστα εγκαινιάστηκε το Ανάκτορο του Όθωνα στην Αθήνα. Αν θυμάστε καλά, στις 25 Ιουλίου 1843 η βασιλική οικογένεια εγκαταστάθηκε στην νέα τους κατοικία στην Αθήνα, που έγινε σε σχέδια του αρχιτέκτονα της βαυαρικής αυλής Φρίντριχ φον Γκαίρτνερ. Κι ο βασιλικός κήπος διαμορφώθηκε, με την προσωπική φροντίδα της βασίλισσας Αμαλίας και επιμέλεια του Γάλλου κηποτέχνη Φρανσουά Λουί Μπαρώ. Αλλά τι τα θέλετε, ο ζωγράφος μου δεν έχει δει ποτέ ανάκτορο και βασιλικούς κήπους, τα ζωγράφισε με βάση τη δική του έμπνευση».

Τακιατζής: – «Α! Κι αυτές οι έφιππες μορφές»;

Αργυριάδης: – «Είναι ο Τσάρος της Ρωσίας, ο Νικόλαος ο Α’, το έχω σημειώσει από πάνω, και δίπλα του ένας Ρώσος αξιωματικός. Πιστεύω βαθιά ότι ο Τσάρος μπορεί να μας βοηθήσει στον αγώνα μας εναντίον των Τούρκων. Νοιάζεται για τους Έλληνες γιατί είναι ορθόδοξοι, όπως κι εκείνος. Ας συνεχίσουμε τώρα την ξενάγηση στον όροφο. Ζήτησα μια ευρύχωρη σάλα με ζωγραφιές δεξιά και αριστερά, για να ηρεμώ καθώς διαβάζω περπατώντας. Δεξιά και αριστερά θα δείτε τοπία, ζώα, διάφορες πόλεις με ποτάμια να τις διασχίζουν και σπάνια ζώα. Θα δείτε και έναν αυστριακό ουσάρο με τη χαρακτηριστική του φορεσιά. Ξέρετε, οι ουσάροι είναι ελαφρά οπλισμένοι στρατιώτες του ιππικού ορισμένων ευρωπαϊκών χωρών. Επίσης υπάρχει και μια υδρόγειος σφαίρα, όπως βλέπετε. Πιστεύω ότι κάθε οικογένεια που θέλει να λέγεται πολιτισμένη θα πρέπει να έχει στο σπίτι της κάποιου είδους χάρτη. Στο βάθος της σάλας θα δείτε επίσης, ανθοδοχεία με λουλούδια. Αρέσουν πολύ στη Βασιλική μου. Πάμε τώρα και στον καλό οντά να σας κεράσω έναν καφέ».

Τακιατζής: – «Έχω πραγματικά εντυπωσιαστεί»!

Αργυριάδης: – «Χαίρομαι που σας αρέσουν. Σ’ αυτό το δωμάτιο ακολουθώ την ίδια διακόσμηση. Όμως δίπλα στο τζάκι ζήτησα να μου ζωγραφίσουν την Κωνσταντινούπολη που δεν χορταίνω να την επισκέπτομαι. Τέτοια πόλη δεν ξανάδα. Τις προάλλες με τα ίδια μου τα χέρια έβαλα την τελευταία πινελιά σε μια ζωγραφιά γράφοντας μια επιγραφή πάνω σε αυτήν “1844 Μαρτίου 6 έγινεν η έναρξης της ανασκευής, Απριλίου δε 15 έλαβε τέλος. Εν Σιατίστη Δημήτριος Αργυριάδης”. Ίσως στο μέλλον γράψω και μια μικρή αφιέρωση στο τζάκι. Σκέφτομαι ένα “ηρωελεγείο”, όπως το αποκαλούμε εμείς οι λόγιοι. Πως σας φαίνεται»;

Τακιατζής: – «Φίλε μου αγαπητέ, δεν έχω λόγια να περιγράψω αυτό που νιώθω. Εύχομαι το σπίτι σας να μείνει για χρόνια, για να μπορούν στο μέλλον να το θαυμάζουν οι άνθρωποι του τόπου μας και όχι μόνο».

Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, λιθανάγλυφος διάκοσμος του τζακιού: Ρόδακες και φυτικά μοτίβα.
Αρχοντικό της Πούλκως, μεσοπάτωμα, χειμωνιάτικος οντάς, διακόσμησης ξύλινης επένδυσης: Απεικόνιση κτηρίου με καμπαναριό και πύργο, πιθανώς μοναστηριού.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία της Κωνσταντινούπολης: Δράκοντας.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, γύψινος διάκοσμος του τζακιού: Δικέφαλοι αετοί.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς με τζάκι: Λεπτομέρεια από κεραμικό πλακίδιο του τζακιού με απεικόνιση πόλης με σταυρούς.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, διακόσμησης ξύλινης επένδυσης: Απεικόνιση οθωμανικού αγγείου.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία της Κωνσταντινούπολης: Εξαπτέρυγο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Τοιχογραφίες λουλουδιών και φρούτων με γύψινες λεπτομέρειες.
Αρχοντικό της Πούλκως, λεπτομέρεια από τις εξωτερικές τοιχογραφίες στην πλάγια όψη του αρχοντικού: Διακοσμητικά μοτίβα, καράβι και επιγραφή με τη χρονολογία 1759.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, η ζωγραφική διακόσμηση ξύλινης επένδυσης πριν τις εργασίες συντήρησης του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Λουλούδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, γενική άποψη του καλού οντά στον όροφο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια από την τοιχογραφία με παράσταση πόλης (πιθανώς της Κωνσταντινούπολης): Ιστιοφόρο καράβι και ψάρια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια από την τοιχογραφία με παράσταση πόλης (πιθανώς της Κωνσταντινούπολης): Κήπος με περίβολο και άμαξες με άλογα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία με παράσταση πόλης (πιθανώς της Κωνσταντινούπολης). Πάνω από την πόλη δυο φτερωτοί δράκοντες, χερουβείμ και ρασοφόρος άνδρας με σταυρό. Η παράσταση βασίζεται σε χαλκογραφία με παράσταση της Μονής Βατοπεδίου.
Ιερός Ναός Αγίας Παρασκευής Σιάτιστας, χαλκογραφία τυπωμένη σε ύφασμα με παράσταση της Μονής Βατοπεδίου.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφίες με γύψινες λεπτομέρειες: διακοσμητικό πλαίσιο με λουλούδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Παράσταση καρπουζιού με μαχαίρι.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Παράσταση ροδιού.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια τοιχογραφίας: Παράσταση καμπαναριού με ρολόι.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, διακοσμητικά μοτίβα σε μεσάντρα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Γύψινος διάκοσμος του τζακιού, άνθη σε βάζα, φαναράκια και δικέφαλοι αετοί.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης: Βάζο με άνθη και σπίτια σε μικρή κλίμακα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφίες με γύψινες λεπτομέρειες: διακοσμητικό πλαίσιο με ρόδια και βάζα με λουλούδια και φρούτα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφίες με γύψινες λεπτομέρειες: βάζα με λουλούδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς με τζάκι: Τζάκι με γύψινη διακόσμηση και εφυαλωμένα κεραμικά πλακίδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος: Εικονοστάσι πλαισιωμένο από φυτικό διάκοσμο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Φεγγίτες (βιτρό) με πολύχρωμα μοτίβα, σταυρούς ή δικέφαλους αετούς και φυτική διακόσμηση.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Φεγγίτης (βιτρό) με πολύχρωμα φυτικά και ανθικά μοτίβα (λεπτομέρεια).
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: «Ομφαλός» οροφής με εννέα ρόδακες απ’ όπου προεξέχουν ολόγλυφα ξύλινα ρόδια, πλαισιωμένος από διακοσμητικές ταινίες με κτήρια και σχηματοποιημένα φυτικά μοτίβα.
Αρχοντικό της Πούλκως, μεσοπάτωμα, χειμωνιάτικος οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Παράσταση βάζου με άνθη πάνω σε έπιπλο. Δεξιά μελανοδοχείο, κερί, ψαλίδι κεριών (κηροσβέστης), αριστερά ρολόι τσέπης.
Αρχοντικό της Πούλκως, οντάς με τζάκι, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης: Βάζο με άνθη και φρούτα.
Αρχοντικό της Πούλκως, οντάς με τζάκι, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης: Βάζο με άνθη με δύο ανθισμένα δέντρα και ζώνες με ανθοστήλες..
Αρχοντικό της Πούλκως, ξυλόγλυπτη και γραπτή διακόσμηση μεσάντρας.
Αρχοντικό της Πούλκως, διακόσμηση της σκάλας προς τον όροφο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από τον γύψινο διάκοσμο του τζακιού, άνθη σε βάζα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, σάλα: μιντέρι (χαμηλό ξύλινο μη κινητό ντιβάνι).
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, δωμάτιο με τζάκι: διακοσμημένη μουσάντρα (εντοιχισμένη ντουλάπα)
Αρχοντικό της Πούλκως, γενική άποψη της κεντρικής σάλας του ορόφου.
Αρχοντικό της Πούλκως, Διακοσμήσεις στη σκάλα που οδηγεί από τη μεσιά στον όροφο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Γύψινος διάκοσμος του τζακιού, άνθη σε βάζα, φαναράκια και δικέφαλοι αετοί.
Αρχοντικό της Πούλκως, Το τζάκι στο βοηθητικό δωμάτιο του μεσοπατώματος.
Αρχοντικό της Πούλκως, Η σκάλα που οδηγεί από τη μεσιά στο μεσοπάτωμα.
Αρχοντικό της Πούλκως, Το κατώι του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Γενική άποψη του «μαγαζιού».
Αρχοντικό της Πούλκως, Γενική άποψη της πλακοστρωμένης εσωτερικής αυλής (μεσιά ή εμπατή)
Αρχοντικό της Πούλκως, Τα ξύλινα δοκάρια στήριξης ενός σαχνισιού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Πλάγια όψη ενός σαχνισιού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Η κεντρική είσοδος του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Κατά τις εργασίες ανακατασκευής του αρχοντικού αποκαλύφθηκαν τα υλικά κατασκευής των τοίχων του ορόφου του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Αυλόγυρος με ψηλό μαντρότοιχο και η αυλόθυρα του αρχοντικού
Γενική άποψη του Αρχοντικού Μανούση, γνωστού και ως Αρχοντικού Δούκα Τζάτζα στη Σιάτιστα
Γενική άποψη του Αρχοντικού της Κυρα-Σανούκως στη Σιάτιστα
Γενική άποψη του Αρχοντικού Τζουρά στη Σιάτιστα
Γενική άποψη του Αρχοντικού της Πούλκως στη Σιάτιστα
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Κεφάλια με πολύχρωμα καπέλα (πιθανώς ανάμνηση των νεκρών της αποτυχημένης επανάστασης της Φρανκφούρτης το 1833). Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Έφιπποι στρατιώτες και κυρίες σε γέφυρα Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Κτήρια της πόλης με σταυρούς και ημισελήνους στις στέγες. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Γέφυρα με στρατιώτες. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Η επιγραφή FRANKFURT AM MAΥN. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν, λεπτομέρεια με καράβια και ψάρια.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν, λεπτομέρεια με τμήμα της πόλης, γέφυρα, πλεούμενα, ψάρια και πουλιά.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Ψάρι στον ποταμό Μάιν. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης.
Η πρώτη σελίδα από το πρώτο φύλλο της εφημερίδας Ζέφυρος του Ίστρου (30/8/1841) που εκδίδει ο Δημήτριος Αργυριάδης στο Βουκουρέστι. [Πηγή φωτογραφίας: Καλλιόπη Μπόντα].
Το κατεστραμμένο σήμερα Ηρωελεγείο πάνω από το τζάκι του κεντρικού δωματίου του αρχοντικού Αργυριάδη σε μεταγραφή του Νικολάου Μουτσόπουλου. Σε μετάφραση του Θωμά Γαβρηλίδη, που δημοσιεύεται από την Καλλιόπη Μπόντα, το ηρωελεγείο έλεγε τα ακόλουθα: «Οι σπιτικοί. Ηρωελεγείον / Αν βέβαια κάποιος καταθέτει μικρά πάνω σε κάτι μικρό / Και αυτό (το μικρό) θα γίνει μεγάλο, εύχομαι να είναι κάπως έτσι. / Ζω αυτάρκης μαζί με τις κυρίες μου αν και είναι δύο / Μέρα με τη μέρα περνώντας χωρίς προβλήματα. / 1846 Δεκεμβρίου 16 Δ. Αργυριάδης»
Φωτογραφία του τζακιού του κεντρικού δωματίου του ορόφου του Αρχοντικού Αργυριάδη πριν από την καταστροφή του. Η φωτογραφία ανήκει στο αρχείο του Νικολάου Μουτσόπουλου.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφία: Σωζόμενο τμήμα της παράστασης της Κωνσταντινούπολης και διακοσμητικό μοτίβο με άνθη και φρούτα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση κλεισμένων παραθυρόφυλλων με διακοσμητικά μοτίβα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, διάδρομος, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια από την παράσταση της υδρογείου. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η Αυστραλία στον συγκεκριμένο χάρτη ονομάζεται ακόμα Νέα Ολλανδία.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, διάδρομος, τοιχογραφία: Παράσταση αυστριακού ουσάρου (έφιππου στρατιώτη). Διακρίνεται η επιγραφή: Le Houssare d’ Autriche (ο ουσάρος της Αυστρίας).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια από την παράσταση του Βασιλιά Όθωνα Α΄ της Ελλάδας σε κήπο. Το κτήριο πιθανώς απεικονίζει παλάτι με κιονοστήρικτες στοές και κήπο.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας σε κήπο με αρχιτεκτονήματα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας (εικονίζεται δύο φορές) σε κήπο με αρχιτεκτονήματα. Στο κάτω μέρος της παράστασης εικονίζονται δυο ημικύκλια με γεωμετρικά μοτίβα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου: Μαρμάρινος νεροχύτης με εγχάρακτη διακόσμηση.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου: Μαρμάρινος νεροχύτης με εγχάρακτη διακόσμηση κάτω από παράθυρο και εσοχή τζακιού.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς: Ξύλινος «ομφαλός» (κεντρική σύνθεση) της οροφής του δωματίου με πολύχρωμη ζωγραφιστή διακόσμηση λουλουδιών.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν (λεπτομέρεια). Η τοιχογραφία του αρχοντικού βασίζεται σε χαλκογραφία του Johann Friedrich Probst με το ίδιο θέμα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν. Η τοιχογραφία του αρχοντικού βασίζεται σε χαλκογραφία του Johann Friedrich Probst με το ίδιο θέμα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Δύο καντήλια και ανάμεσά τους η χρονολογία τοιχογράφησης του αρχοντικού (1844).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια από παράσταση εκκλησίας με άγγελο στην στέγη του.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Παράσταση εκκλησίας με άγγελο στην στέγη του. Διακρίνεται η επιγραφή S. Giovanni (Πιθανώς να εικονίζεται εκκλησία της Ρώμης, ενδεχομένως ο Άγιος Ιωάννης του Λατερανού ή η Santa Maria Maggiore).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Διακοσμητικό πλαίσιο με άνθη και ανθοδοχείο.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Τοπίο με στρουθοκαμήλους και πουλιά.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Ο Ρήγας Βελεστινλής.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), εξωτερική όψη του αρχοντικού: Εξωτερικές τοιχογραφίες στον όροφο του αρχοντικού. Διακρίνεται στο κέντρο η επιγραφή με τη χρονολογία τοιχογράφησης του αρχοντικού (1844).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), εξωτερική όψη του αρχοντικού.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια ανδρικής μορφής με οθωμανική φορεσιά.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν, λεπτομέρεια με τμήμα της πόλης, γέφυρα, πλεούμενα, ψάρια και πουλιά. Ενύπωση προκαλεί το μεγάλο ιστιοφόρο που φέρει μεγάλο κανόνι.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφία: Σωζόμενο τμήμα της απράστασης της Κωνσταντινούπολης και διακοσμητικό μοτίβο με άνθη και φρούτα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, διάδρομος, τοιχογραφία: Παράσταση αυστριακού ουσάρου (έφιππου στρατιώτη). Διακρίνεται η επιγραφή: Le Houssare d’ Autriche (ο ουσάρος της Αυστρίας).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο έφιππος τσάρος Νικόλαος Α΄.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν (λεπτομέρεια). Η τοιχογραφία του αρχοντικού βασίζεται σε χαλκογραφία του Johann Friedrich Probst με το ίδιο θέμα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας σε κήπο (λεπτομέρεια).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας σε κήπο (λεπτομέρεια).