Ταυτότητα του προγράμματος

Γενικά

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΣΙΑΤΙΣΤΑΣ» υλοποιείται απολογιστικά και με αυτεπιστασία από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κοζάνης. Το έργο συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση, ΕΣΠΑ 2014-2020».

Στο πλαίσιο του έργου εντός των ήδη αποκατεστημένων και επισκέψιμων αρχοντικών της Πούλκως και Αργυριάδη (Μαλιόγκα) στη Σιάτιστα της Κοζάνης, που ανήκουν ιδιοκτησιακά στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, υλοποιείται ένα δια ζώσης εικαστικό εργαστήριο με διαδικτυακές προεκτάσεις για οργανωμένες επισκέψεις μαθητών, κυρίως Δημοτικού και Γυμνασίου.

Στόχος είναι μέσα από τη ζωγραφική, χαρτοκοπτική και γενικότερα την εικαστική δημιουργία να εξοικειωθούν οι μαθητές με τις καλλιτεχνικές φόρμες της μεταβυζαντινής περιόδου και μέσα από το εικαστικό παιχνίδι να διαμορφώσουν, με τρόπο έμμεσο, συνείδηση των ευρύτερων και τοπικών ιστορικών γεγονότων και της καλλιτεχνικής δημιουργίας κατά τη μεταβυζαντινή περίοδο.

Παράλληλα με τη δια ζώσης περιήγηση στα αρχοντικά, η επίσκεψη συνδυάζεται με μια διαδικτυακή εμπλοκή των μαθητών –μέσω της ιστοσελίδας της δράσης– που περιλαμβάνει εικονική περιήγηση, πολυμεσικό περιεχόμενο αλλά και ένα ψηφιακό αποθετήριο, στο οποίο μπορούν οι μαθητές να μεταφορτώνουν τις δικές τους εικαστικές δημιουργίες, που είναι βασισμένες στη διακόσμηση των αρχοντικών.

Παιδαγωγικοί και μαθησιακοί στόχοι

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα έχει ως σκοπό τη γνωριμία των μαθητών με την καλλιτεχνική κληρονομιά της μεταβυζαντινής περιόδου μέσα από δύο από τα σημαντικότερα κοσμικά μνημεία της Σιάτιστας, προκειμένου να αναπτύξουν τις απαραίτητες δεξιότητες, ώστε να μπορούν να αναγνωρίζουν καλλιτεχνικές δημιουργίες σε διαφορετικά μέσα (τοιχογραφία, λιθογλυπτική, ξυλογλυπτική, διακόσμηση επίπλων, χαλκογραφίες κ.α.) αλλά και δημιουργίες διαφορετικών ιστορικών αφετηριών (βυζαντινή τέχνη, οθωμανική διακοσμητική, τέχνη του νεοελληνικού διαφωτισμού, τέχνη του ελεύθερου ελληνικού κράτους κ.λπ.)

Παράλληλα το πρόγραμμα στοχεύει στην ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς μέσα από τη γνωριμία με χαρακτηριστικά, αποκατεστημένα πλέον, αρχοντικά της Σιάτιστας, που συγκαταλέγονται ανάμεσα στα σημαντικότερα μνημεία αυτού του είδους στην Ελλάδα.

Αναλυτικότερα, το πρόγραμμα αποσκοπεί στο να βοηθήσει τους μαθητές:

  • Να γνωρίσουν την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική των αρχοντικών της Σιάτιστας, τις λεπτομέρειες γύρω από την κατασκευή των συγκεκριμένων οικιών και τους χώρους από τους οποίους αποτελούνταν.
  • Να κατανοήσουν το ιστορικό, κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο δημιουργήθηκαν τα αρχοντικά, την ιστορία και τα βιώματα των προσώπων που τα κατοίκησαν.
  • Να μάθουν να παρατηρούν την εσωτερική και εξωτερική διακόσμηση των αρχοντικών (τοιχογραφίες, ξυλόγλυπτα, βιτρό κλπ.) και να αντλούν στοιχεία για τα μοτίβα, τα χρώματα, τις τεχνοτροπίες και τα καλλιτεχνικά στιλ της μεταβυζαντινής περιόδου, κατανοώντας παράλληλα τη σημασία τους για την Ιστορία της Τέχνης.
  • Να αναπτύξουν την έκφραση, τη φαντασία, και τις καλλιτεχνικές τους δεξιότητες.
  • Να εργαστούν ομαδικά και συνεργατικά δίνοντας παράλληλα αξία στην ατομική έκφραση.

Παιδαγωγικές μέθοδοι

Κύριοι άξονες του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η αφήγηση, η δραματοποίηση, η παιγνιώδης προσέγγιση και η εικαστική δημιουργική διαδικασία. Οι συγκεκριμένες παιδαγωγικές μέθοδοι έχουν επιλεγεί με στόχο την ενίσχυση της συνολικής μαθησιακής εμπειρίας μέσα στα αρχοντικά, προσφέροντας ταυτόχρονα αυτονομία στους μαθητές και νοηματοδοτώντας ακόμη περισσότερο την επίσκεψή τους.

Τόσο η αφήγηση όσο και η δραματοποίηση, βοηθούν τους μαθητές να εξοικειωθούν καλύτερα με τον χώρο και να αντλήσουν ιστορικά στοιχεία σε ένα πιο δημιουργικό πλαίσιο, βιώνοντας με αμεσότητα το κλίμα της εποχής και σκιαγραφώντας με τη φαντασία τους τα πρόσωπα που σχετίζονται με τα αρχοντικά. Επιπλέον, αυξάνουν τη συναισθηματική εμπλοκή των μαθητών, την ομαδικότητα, την ενεργή συμμετοχή αλλά και τους επιτρέπουν να εστιάσουν την προσοχή τους και σε άυλες πτυχές της πολιτιστικής κληρονομιάς (όπως τα συναισθήματα των ηρώων, τις αντιδράσεις τους, τις συνήθειες και τις αντιλήψεις τους για ορισμένα ζητήματα) και να οξύνουν ακόμη περισσότερο τη φαντασία και τη μνήμη τους.

Το παιχνίδι αποτελεί ένα εξίσου σημαντικό εργαλείο για την εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς αποσκοπεί να μετατρέψει τη στείρα μετάδοση πληροφοριών σε μια διασκεδαστική και διαδραστική εμπειρία μάθησης. Πέρα από ομαδικότητα και ενεργή συμμετοχή απαιτεί και μεγάλη συγκέντρωση προσοχής καθώς και καλή συνεργασία μεταξύ των μαθητών, ενθαρρύνοντας τους υποσυνείδητα να μάθουν αβίαστα.

Επιστέγασμα όλων αυτών και κινητήρια δύναμη του προγράμματος αποτελεί το εικαστικό μας εργαστήριο, το οποίο δίνει χώρο έκφρασης και δημιουργικότητας σε όλους τους μαθητές που συμμετέχουν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Βασισμένοι στην πεποίθηση ότι η τέχνη ωφελεί σημαντικά τα παιδιά προάγοντας τη δημιουργικότητα, την ψυχική και κατ’ επέκταση τη σωματική τους υγεία, τη λεπτή κινητική δεξιότητα, την κατανόηση των συναισθημάτων και γενικότερα του κόσμου που τα περιβάλλει, το εικαστικό εργαστήριο ενισχύει την παρατηρητικότητα των μαθητών, προάγει την οπτική επικοινωνία μέσω των εικόνων, ενθαρρύνει τους μαθητές να είναι ο εαυτός τους αποδίδοντας τη δική τους οπτική γωνία στα θέματα που καλούνται να αποτυπώσουν στο χαρτί, καθώς και να αναπτύξουν ή να ανακαλύψουν τις καλλιτεχνικές τους δεξιότητες.

Kατέβασε μια ενδεικτική βιβλιογραφία για τις παιδαγωγικές μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν για τον σχεδιασμό του εκπαιδευτικού μας προγράμματος.

Σύνδεση με τη σχολική ύλη

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Τα Χρώματα της Σιάτιστας” έχει σχεδιαστεί για να αντιστοιχεί στην ύλη πολλών μαθημάτων του Δημοτικού και Γυμνασίου (Ιστορία, Μελέτη Περιβάλλοντος, Γλώσσα, Οικιακή Οικονομία, Εικαστικά κ.λπ.). Τόσο η ξενάγηση στα αρχοντικά όσο και το εικαστικό εργαστήρι του προγράμματος μπορούν να αποσυνδεθούν άμεσα ή έμμεσα με τη σχολική ύλη. Η επιστημονική μας ομάδα διέτρεξε τα σχολικά εγχειρίδια και εντόπισε ορισμένα κεφάλαια μέσα σε αυτά που συνδέονται περισσότερο με τις πληροφορίες που θα αντλήσουν οι μαθητές μέσα από τη συμμετοχή τους στο εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα.

Κατεβάστε εδώ τον κατάλογο των ενοτήτων των σχολικών βιβλίων που θα μπορούσαν να συνδεθούν με το εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα. 

Φωτογραφίες από την υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος

Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, λιθανάγλυφος διάκοσμος του τζακιού: Ρόδακες και φυτικά μοτίβα.
Αρχοντικό της Πούλκως, μεσοπάτωμα, χειμωνιάτικος οντάς, διακόσμησης ξύλινης επένδυσης: Απεικόνιση κτηρίου με καμπαναριό και πύργο, πιθανώς μοναστηριού.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία της Κωνσταντινούπολης: Δράκοντας.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, γύψινος διάκοσμος του τζακιού: Δικέφαλοι αετοί.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς με τζάκι: Λεπτομέρεια από κεραμικό πλακίδιο του τζακιού με απεικόνιση πόλης με σταυρούς.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, διακόσμησης ξύλινης επένδυσης: Απεικόνιση οθωμανικού αγγείου.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία της Κωνσταντινούπολης: Εξαπτέρυγο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Τοιχογραφίες λουλουδιών και φρούτων με γύψινες λεπτομέρειες.
Αρχοντικό της Πούλκως, λεπτομέρεια από τις εξωτερικές τοιχογραφίες στην πλάγια όψη του αρχοντικού: Διακοσμητικά μοτίβα, καράβι και επιγραφή με τη χρονολογία 1759.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, η ζωγραφική διακόσμηση ξύλινης επένδυσης πριν τις εργασίες συντήρησης του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Λουλούδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, γενική άποψη του καλού οντά στον όροφο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια από την τοιχογραφία με παράσταση πόλης (πιθανώς της Κωνσταντινούπολης): Ιστιοφόρο καράβι και ψάρια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια από την τοιχογραφία με παράσταση πόλης (πιθανώς της Κωνσταντινούπολης): Κήπος με περίβολο και άμαξες με άλογα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία με παράσταση πόλης (πιθανώς της Κωνσταντινούπολης). Πάνω από την πόλη δυο φτερωτοί δράκοντες, χερουβείμ και ρασοφόρος άνδρας με σταυρό. Η παράσταση βασίζεται σε χαλκογραφία με παράσταση της Μονής Βατοπεδίου.
Ιερός Ναός Αγίας Παρασκευής Σιάτιστας, χαλκογραφία τυπωμένη σε ύφασμα με παράσταση της Μονής Βατοπεδίου.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφίες με γύψινες λεπτομέρειες: διακοσμητικό πλαίσιο με λουλούδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Παράσταση καρπουζιού με μαχαίρι.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Παράσταση ροδιού.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια τοιχογραφίας: Παράσταση καμπαναριού με ρολόι.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, διακοσμητικά μοτίβα σε μεσάντρα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Γύψινος διάκοσμος του τζακιού, άνθη σε βάζα, φαναράκια και δικέφαλοι αετοί.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης: Βάζο με άνθη και σπίτια σε μικρή κλίμακα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφίες με γύψινες λεπτομέρειες: διακοσμητικό πλαίσιο με ρόδια και βάζα με λουλούδια και φρούτα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφίες με γύψινες λεπτομέρειες: βάζα με λουλούδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς με τζάκι: Τζάκι με γύψινη διακόσμηση και εφυαλωμένα κεραμικά πλακίδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος: Εικονοστάσι πλαισιωμένο από φυτικό διάκοσμο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Φεγγίτες (βιτρό) με πολύχρωμα μοτίβα, σταυρούς ή δικέφαλους αετούς και φυτική διακόσμηση.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Φεγγίτης (βιτρό) με πολύχρωμα φυτικά και ανθικά μοτίβα (λεπτομέρεια).
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: «Ομφαλός» οροφής με εννέα ρόδακες απ’ όπου προεξέχουν ολόγλυφα ξύλινα ρόδια, πλαισιωμένος από διακοσμητικές ταινίες με κτήρια και σχηματοποιημένα φυτικά μοτίβα.
Αρχοντικό της Πούλκως, μεσοπάτωμα, χειμωνιάτικος οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Παράσταση βάζου με άνθη πάνω σε έπιπλο. Δεξιά μελανοδοχείο, κερί, ψαλίδι κεριών (κηροσβέστης), αριστερά ρολόι τσέπης.
Αρχοντικό της Πούλκως, οντάς με τζάκι, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης: Βάζο με άνθη και φρούτα.
Αρχοντικό της Πούλκως, οντάς με τζάκι, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης: Βάζο με άνθη με δύο ανθισμένα δέντρα και ζώνες με ανθοστήλες..
Αρχοντικό της Πούλκως, ξυλόγλυπτη και γραπτή διακόσμηση μεσάντρας.
Αρχοντικό της Πούλκως, διακόσμηση της σκάλας προς τον όροφο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από τον γύψινο διάκοσμο του τζακιού, άνθη σε βάζα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, σάλα: μιντέρι (χαμηλό ξύλινο μη κινητό ντιβάνι).
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, δωμάτιο με τζάκι: διακοσμημένη μουσάντρα (εντοιχισμένη ντουλάπα)
Αρχοντικό της Πούλκως, γενική άποψη της κεντρικής σάλας του ορόφου.
Αρχοντικό της Πούλκως, Διακοσμήσεις στη σκάλα που οδηγεί από τη μεσιά στον όροφο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Γύψινος διάκοσμος του τζακιού, άνθη σε βάζα, φαναράκια και δικέφαλοι αετοί.
Αρχοντικό της Πούλκως, Το τζάκι στο βοηθητικό δωμάτιο του μεσοπατώματος.
Αρχοντικό της Πούλκως, Η σκάλα που οδηγεί από τη μεσιά στο μεσοπάτωμα.
Αρχοντικό της Πούλκως, Το κατώι του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Γενική άποψη του «μαγαζιού».
Αρχοντικό της Πούλκως, Γενική άποψη της πλακοστρωμένης εσωτερικής αυλής (μεσιά ή εμπατή)
Αρχοντικό της Πούλκως, Τα ξύλινα δοκάρια στήριξης ενός σαχνισιού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Πλάγια όψη ενός σαχνισιού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Η κεντρική είσοδος του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Κατά τις εργασίες ανακατασκευής του αρχοντικού αποκαλύφθηκαν τα υλικά κατασκευής των τοίχων του ορόφου του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Αυλόγυρος με ψηλό μαντρότοιχο και η αυλόθυρα του αρχοντικού
Γενική άποψη του Αρχοντικού Μανούση, γνωστού και ως Αρχοντικού Δούκα Τζάτζα στη Σιάτιστα
Γενική άποψη του Αρχοντικού της Κυρα-Σανούκως στη Σιάτιστα
Γενική άποψη του Αρχοντικού Τζουρά στη Σιάτιστα
Γενική άποψη του Αρχοντικού της Πούλκως στη Σιάτιστα
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Κεφάλια με πολύχρωμα καπέλα (πιθανώς ανάμνηση των νεκρών της αποτυχημένης επανάστασης της Φρανκφούρτης το 1833). Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Έφιπποι στρατιώτες και κυρίες σε γέφυρα Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Κτήρια της πόλης με σταυρούς και ημισελήνους στις στέγες. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Γέφυρα με στρατιώτες. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Η επιγραφή FRANKFURT AM MAΥN. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν, λεπτομέρεια με καράβια και ψάρια.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν, λεπτομέρεια με τμήμα της πόλης, γέφυρα, πλεούμενα, ψάρια και πουλιά.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Ψάρι στον ποταμό Μάιν. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης.
Η πρώτη σελίδα από το πρώτο φύλλο της εφημερίδας Ζέφυρος του Ίστρου (30/8/1841) που εκδίδει ο Δημήτριος Αργυριάδης στο Βουκουρέστι. [Πηγή φωτογραφίας: Καλλιόπη Μπόντα].
Το κατεστραμμένο σήμερα Ηρωελεγείο πάνω από το τζάκι του κεντρικού δωματίου του αρχοντικού Αργυριάδη σε μεταγραφή του Νικολάου Μουτσόπουλου. Σε μετάφραση του Θωμά Γαβρηλίδη, που δημοσιεύεται από την Καλλιόπη Μπόντα, το ηρωελεγείο έλεγε τα ακόλουθα: «Οι σπιτικοί. Ηρωελεγείον / Αν βέβαια κάποιος καταθέτει μικρά πάνω σε κάτι μικρό / Και αυτό (το μικρό) θα γίνει μεγάλο, εύχομαι να είναι κάπως έτσι. / Ζω αυτάρκης μαζί με τις κυρίες μου αν και είναι δύο / Μέρα με τη μέρα περνώντας χωρίς προβλήματα. / 1846 Δεκεμβρίου 16 Δ. Αργυριάδης»
Φωτογραφία του τζακιού του κεντρικού δωματίου του ορόφου του Αρχοντικού Αργυριάδη πριν από την καταστροφή του. Η φωτογραφία ανήκει στο αρχείο του Νικολάου Μουτσόπουλου.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφία: Σωζόμενο τμήμα της παράστασης της Κωνσταντινούπολης και διακοσμητικό μοτίβο με άνθη και φρούτα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση κλεισμένων παραθυρόφυλλων με διακοσμητικά μοτίβα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, διάδρομος, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια από την παράσταση της υδρογείου. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η Αυστραλία στον συγκεκριμένο χάρτη ονομάζεται ακόμα Νέα Ολλανδία.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, διάδρομος, τοιχογραφία: Παράσταση αυστριακού ουσάρου (έφιππου στρατιώτη). Διακρίνεται η επιγραφή: Le Houssare d’ Autriche (ο ουσάρος της Αυστρίας).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια από την παράσταση του Βασιλιά Όθωνα Α΄ της Ελλάδας σε κήπο. Το κτήριο πιθανώς απεικονίζει παλάτι με κιονοστήρικτες στοές και κήπο.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας σε κήπο με αρχιτεκτονήματα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας (εικονίζεται δύο φορές) σε κήπο με αρχιτεκτονήματα. Στο κάτω μέρος της παράστασης εικονίζονται δυο ημικύκλια με γεωμετρικά μοτίβα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου: Μαρμάρινος νεροχύτης με εγχάρακτη διακόσμηση.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου: Μαρμάρινος νεροχύτης με εγχάρακτη διακόσμηση κάτω από παράθυρο και εσοχή τζακιού.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς: Ξύλινος «ομφαλός» (κεντρική σύνθεση) της οροφής του δωματίου με πολύχρωμη ζωγραφιστή διακόσμηση λουλουδιών.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν (λεπτομέρεια). Η τοιχογραφία του αρχοντικού βασίζεται σε χαλκογραφία του Johann Friedrich Probst με το ίδιο θέμα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν. Η τοιχογραφία του αρχοντικού βασίζεται σε χαλκογραφία του Johann Friedrich Probst με το ίδιο θέμα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Δύο καντήλια και ανάμεσά τους η χρονολογία τοιχογράφησης του αρχοντικού (1844).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια από παράσταση εκκλησίας με άγγελο στην στέγη του.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Παράσταση εκκλησίας με άγγελο στην στέγη του. Διακρίνεται η επιγραφή S. Giovanni (Πιθανώς να εικονίζεται εκκλησία της Ρώμης, ενδεχομένως ο Άγιος Ιωάννης του Λατερανού ή η Santa Maria Maggiore).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Διακοσμητικό πλαίσιο με άνθη και ανθοδοχείο.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Τοπίο με στρουθοκαμήλους και πουλιά.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Ο Ρήγας Βελεστινλής.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), εξωτερική όψη του αρχοντικού: Εξωτερικές τοιχογραφίες στον όροφο του αρχοντικού. Διακρίνεται στο κέντρο η επιγραφή με τη χρονολογία τοιχογράφησης του αρχοντικού (1844).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), εξωτερική όψη του αρχοντικού.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια ανδρικής μορφής με οθωμανική φορεσιά.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν, λεπτομέρεια με τμήμα της πόλης, γέφυρα, πλεούμενα, ψάρια και πουλιά. Ενύπωση προκαλεί το μεγάλο ιστιοφόρο που φέρει μεγάλο κανόνι.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφία: Σωζόμενο τμήμα της απράστασης της Κωνσταντινούπολης και διακοσμητικό μοτίβο με άνθη και φρούτα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, διάδρομος, τοιχογραφία: Παράσταση αυστριακού ουσάρου (έφιππου στρατιώτη). Διακρίνεται η επιγραφή: Le Houssare d’ Autriche (ο ουσάρος της Αυστρίας).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο έφιππος τσάρος Νικόλαος Α΄.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν (λεπτομέρεια). Η τοιχογραφία του αρχοντικού βασίζεται σε χαλκογραφία του Johann Friedrich Probst με το ίδιο θέμα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας σε κήπο (λεπτομέρεια).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας σε κήπο (λεπτομέρεια).