Η τέχνη της περιόδου

Περιεχόμενα

Η Μεταβυζαντινή τέχνη

Με την πτώση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας το 1453, ξεκίνησε μια νέα καλλιτεχνική περίοδος για τους Έλληνες υπό Οθωμανική κυριαρχία. Η τέχνη αυτής της νέας εποχής, διατηρούσε ακόμη πολλά από τα καλλιτεχνικά χαρακτηριστικά της Βυζαντινής Περιόδου και γι’ αυτό ονομάστηκε από τους ιστορικούς «Τέχνη της Μεταβυζαντινής Περιόδου». Κατάφερε μάλιστα να επιβιώσει σε γενικές γραμμές μέχρι τις αρχές του 19ου αιώνα στις περιοχές που δεν περιλήφθηκαν με την ίδρυση του Νέου Ελληνκού Κράτους, όπως η Μακεδονία. Η αρχιτεκτονική και οι τοιχογραφίες των χριστιανικών ναών, τα ξυλόγλυπτα και τα λιθανάγλυφα καθώς και η τέχνη των φορητών εικόνων, ήταν ορισμένες από τις εκφάνσεις της Μεταβυζαντινής Τέχνης. Πυρήνας της ήταν η εκκλησιαστική ζωγραφική, η οποία εξακολουθούσε τουλάχιστον έως τα μέσα του 18ου αιώνα να είναι συντηρητική στην τεχνοτροπία και να βασίζεται εικονογραφικά στην βυζαντινή παράδοση. Σημαντική ωστόσο την ίδια περίοδο ήταν και η άνθηση της κοσμικής τέχνης η οποία φέρει μεν τις τεχνικές της εκκλησιαστικής διακοσμητικής εμπλουτίζεται όμως από την οθωμανική τέχνη και τη λαϊκή τέχνη της κάθε περιοχής. Βαθμιαία οι καλλιτεχνικές εξελίξεις της Δύσης άρχισαν να επιρεάζουν τους έλληνες ζωγράφους και παραγγελιδότες, ειδικά αυτούς που ταξίδευαν στην Κεντρική και Δυτική Ευρώπη. Μέσω του εμπορίου πολλά νέα στοιχεία άρχισαν να διεισδύουν τόσο στη θρησκευτική όσο και στην κοσμική τέχνη της εποχής. Νέα εικονογραφικά θέματα, καινοτόμες τεχνικές και νέα υλικά έδωσαν σταδιακά στους καλλιτέχνες μεγαλύτερη ελευθερία στον τρόπο με τον οποίο εκφράζονταν και δημιουργούσαν, βοηθώντας τους να ξεπεράσουν τους αυστηρούς κανόνες της Βυζαντινής παράδοσης και να προετοιμάσουν το έδαφος για μία νέα τέχνη, εμποτισμένη από το πνεύμα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού.

Η Λαϊκή τέχνη

Στη διάρκεια της μεταβυζαντινής περιόδου, πολλοί χριστιανοί που ζούσαν στον ελληνικό χώρο κάτω από την οθωμανική κυριαρχία, προσπαθούσαν να προστατευτούν από τις επιδρομές ατάκτων. Γι’ αυτό επέλεγαν να κατοικήσουν σε περιοχές στις οποίες μπορούσαν να ζουν απομονωμένοι με μεγαλύτερη όμως ασφάλεια. Πέρα από την προσπάθειά τους να επιβιώσουν κάτω από αυτές τις συνθήκες, προσπαθούσαν να διαφυλάξουν και τα πολιτιστικά τους στοιχεία όπως τη γλώσσα τους, τα ήθη και τα έθιμα. Γι’ αυτόν τον λόγο, αναπόφευκτα δημιούργησαν δοξασίες, σύμβολα, τελετές, δεισιδαιμονίες και διάφορες παραδόσεις που εκφράζονταν μέσα από λαογραφικά στοιχεία όπως την προφορική λογοτεχνία (ποίηση), τη μουσική και τη λαϊκή τέχνη.

Η λαϊκή τέχνη είχε τις ρίζες της με μια μακραίωνη καλλιτεχνική παράδοση. Όμως, ο τρόπος ζωής των ανθρώπων εκείνης της εποχής και η αρμονική σχέση τους με τη φύση, μαζί με την απομόνωση και τη συγκέντρωσή τους σε κλειστά και απομακρυσμένα γεωγραφικά όρια (ορεινά και πεδινά χωριά ή νησιά), οδήγησαν στην άνθηση της λαϊκής τέχνης καθώς μ΄ αυτήν ασχολούνταν όλο και περισσότερο στην καθημερινότητά τους. Η λαϊκή τέχνη ήταν αποτέλεσμα μιας ομαδικής αισθητικής αντίληψης. Τα έργα της ήταν οικιακά σκεύη κατασκευασμένα από διάφορα υλικά (ξύλο, πηλό, χαλκό ή και σίδηρο), κομψοτεχνήματα από χρυσό και ασήμι, αλλά και υφαντά, κεντήματα, δαντέλες και πολλά άλλα είδη. Οι δημιουργοί τους δεν είχαν διδαχθεί την τέχνη σε σχολές, αλλά ήταν στις περισσότερες περιπτώσεις έμπειροι τεχνίτες. Στη λαϊκή τέχνη ξεχώρισαν κυρίως όσοι τεχνίτες ζούσαν στην ύπαιθρο. Με τα χέρια τους, έφτιαχναν όλα τα απαραίτητα αντικείμενα για τη ζωή τους, τα οποία εκτός από χρήσιμα προσπαθούσαν να τα κάνουν και όμορφα. Από οικιακά σκεύη, ενδύματα και εργαλεία, μέχρι μουσικά όργανα και διακοσμητικά αντικείμενα. Η κεραμική, η λιθογλυπτική, η μεταλλοτεχνία και η ξυλογλυπτική ήταν ορισμένες από τις μορφές της λαϊκής τέχνης που άνθισε κατά την ύστερη μεταβυζαντινή περίοδο.

Η ζωγραφική των Χριστιανών κατά την περίοδο της Οθωμανικής κατάκτησης

Ήδη από τον 17ο αιώνα οι διάφορες συγκρούσεις με Ευρωπαϊκά κράτη, η πειρατεία στο Αιγαίο και οι αυξανόμενες εξεγέρσεις των χριστιανών, προκαλούσαν πολιτικές εντάσεις μέσα και έξω από την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Οι εντάσεις αυτές, ανάγκασαν την Αυτοκρατορία να ασκήσει σε γενικές γραμμές μια ήπια πολιτική για όσους μη μουσουλάνους κατοικούσαν στην επικράτειά της. Οι Έλληνες χριστιανοί μπορούσαν πλέον να αναλάβουν αξιώματα και υψηλές κρατικές θέσεις, καθώς και να ελέγχουν το εμπόριο της ανατολικής Μεσογείου. Έτσι τον 18ο αιώνα, η μεγάλη εμπορική δραστηριότητα και η αύξηση της παραγωγής προϊόντων, έφεραν στους Έλληνες μεγάλη οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, η οποία συνέβαλε με τη σειρά της στην πνευματική ανάπτυξη του λαού και στην άνθηση της τέχνης και των γραμμάτων.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες όλο και περισσότεροι Έλληνες έμποροι ταξιδεύουν και εγκαθίστανται τον 18ο αιώνα σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, στη Βενετία, τη Βιέννη, τη Μασσαλία, τη Μόσχα, τη Λειψία και αλλού. Ξεκινάει έτσι η εμφάνιση μιας νέας τάξης χριστιανών οθωμανών υπηκόων με εντονη γεωγραφική κινητικόιτητα και χαρακτηρστικά αστικής τάξης. Όταν επιστρέφουν στον τόπο τους, φέρνουν μαζί τους ένα μεγάλο μέρος από τις νέες ιδέες, τον υλικό και πνευματικό πλούτο της ελεύθερης Ευρώπης. Το υψηλό βιοτικό επίπεδό τους, η έντονη κοινωνική ζωή τους αλλά και η καλαισθησία και η αγάπη τους για την τέχνη και τα γράμματα, αντικατοπτρίζονται στις πολυτελείς κατοικίες που χτίζουν με την επιστροφή τους, στην Ήπειρο, στη Μυτιλήνη, στη Θεσσαλία (στα Αμπελάκια και το Πήλιο), καθώς και στα πλούσια αρχοντικά της Μακεδονίας στην Κοζάνη, την Καστοριά, τη Βέροια και τη Σιάτιστα.

Αυτήν ακριβώς την περίοδο αναπτύσσεται το κίνημα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, που στοχεύει στην πνευματική αναγέννηση του λαού, μέσω της μετακένωσης των ιδεών της φωτισμένης Δύσης και έχει ως απώτερο στόχο την ελευθερία του Γένους. Ταυτόχρονα η μεταφορά των ιδεών από τη Δύση συμβάλλει στη αναμόρφωση της ζωγραφικής των υπόδουλων Ελλήνων, που σταδιακά προσανατολίζονται σε νέες φόρμες και θέματα, σε μια προσπάθεια να μετακενώσουν στοιχεία από το ευρωπαϊκό μπαρόκ και το ροκοκό.

Στο χτίσιμο των επιβλητικών αρχοντικών και στην πλούσια εσωτερική τους διακόσμηση συνέβαλαν με την τέχνη τους έμπειροι τεχνίτες και λαϊκοί ζωγράφοι. Έτσι, η διακόσμηση των αρχοντικών κυρίως του 18ου αλλά και του 19ου αιώνα, έγινε η κινητήρια δύναμη της μεταβυζαντινής λαϊκής κοσμικής ζωγραφικής. Εντυπωσιακές τοιχογραφίες, ζωγραφισμένες από αγιογράφους και λαϊκούς ζωγράφους, θα στολίσουν, τους αιώνες αυτούς, τους τοίχους των αρχοντικών στην Ήπειρο, τη Θεσσαλία και τη Μακεδονία. Οι λαϊκοί ζωγράφοι απλώνουν πάνω σε μεγάλες επιφάνειες χρώματα, σχέδια και μοτίβα, αντλώντας πολλά θέματα από ευρωπαϊκές χαλκογραφίες και λιθογραφίες και στη συνέχεια τα εμπλουτίζουν με τη φαντασία, την έμπνευση και τη μαεστρία τους, κάνοντάς τα μοναδικά. Τοπία, παραστάσεις πόλεων (κυρίως της Κωνσταντινούπολης), αλλά και μυθολογικά και ιστορικά θέματα βρίσκουν τη θέση τους στους τοίχους των αρχοντικών.

Βρείτε μια συνοπτική βιβλιογραφία για την τέχνη της εποχής.

Γλωσσάρι

  • Αναγκαίο (το): η τουαλέτα του αρχοντικού, η οποία προεξέχει του κτιρίου
  • Ανώι (το): ο δεύτερος όροφος/ η σάλα του άνω πατώματος
  • Βιτρό (το): ζωγραφισμένο τζάμι παραθύρου
  • Διάδρομος (ο): χοντρό, επίμηκες ξύλο με το οποίο ασφάλιζαν την κύρια πόρτα της κατοικίας (αμπάρα)
  • Εμπατή (η): ισόγεια, στεγασμένη πλακοστρωμένη εσωτερική αυλή/εσωτερικός εξώστης με προστατευτικά κάγκελα
  • Ηλιακός (ο): ελεύθερος χώρος του πρώτου ορόφου (μεσοπάτωμα), ανάμεσα στα βορεινά δωμάτια. Φωτίζεται από δύο ή τρία παράθυρα και λειτουργεί ως χώρος υποδοχής στις γιορτές
  • Κατώι (το): ημιυπόγειος χώρος όπου βρισκόταν τα βαρέλια του κρασιού, τα σκεύη και τα τρόφιμα
  • Καφέ οντάς ή μπας οντάς: το καλό καλοκαιρινό δωμάτιο
  • Μεντερλίκια (τα) ή μεντέρια (τα): χαμηλά ξύλινα ντιβάνια σε σχήμα Π που καταλαμβάνουν τις τρεις πλευρές του οντά
  • Μεσάντρα (η) (ή Μισάντρα ή Μουσάντρα): Μεγάλη εντοιχισμένη ντουλάπα για τα στρωσίδια και τα ρούχα. Μερικές φορές χρησίμευαν και ως θησαυροφυλάκια
  • Μεσιά (η): βλ. εμπατή
  • Μπαγα(ν)τί: μεσότοιχος ή οροφή από λεπτές ξύλινες πήχες επιχρισμένες με ασβεστοκονίαμα
  • Ντηλιακός (ο): βλ. ηλιακός
  • Ομφαλός (ο) (ή νουφαλός): Βρίσκεται στο κέντρο του ταβανιού και παρουσιάζει διαφορετικό διάκοσμο. Η κατασκευή του μπορεί να είναι τετράγωνη ή πολυγωνική και να βρίσκεται είτε στο ίδιο επίπεδο με το ταβάνι είτε να δημιουργεί εσοχή
    Χειμωνιάτικος οντάς (ο): το δωμάτιο του πρώτου ορόφου που έμεναν οι οικογένειες το χειμώνα
  • Πουστάβι (το): πατητήρι σταφυλιών
  • Σαχνισί (το): ξύλινη προεξοχή στο δεύτερο όροφο του αρχοντικού. Στηρίζεται σε ξύλινα δοκάρια και προεξέχουν από το ισόγειο
  • Σκαλιστήρι (το): στενόμακρο σίδερο δεμένο στην εξώπορτα των αρχοντικών που λειτουργούσε ως κουδούνι
  • Τσατμάς (ο): λεπτός τοίχος από δοκάρια, τα κενά μεταξύ των οποίων συμπληρώνονται με πλίνθους ή με πλεγμένα καλάμια που γεμίζονται με λάσπη και καλύπτονται με σοβά.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, λιθανάγλυφος διάκοσμος του τζακιού: Ρόδακες και φυτικά μοτίβα.
Αρχοντικό της Πούλκως, μεσοπάτωμα, χειμωνιάτικος οντάς, διακόσμησης ξύλινης επένδυσης: Απεικόνιση κτηρίου με καμπαναριό και πύργο, πιθανώς μοναστηριού.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία της Κωνσταντινούπολης: Δράκοντας.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, γύψινος διάκοσμος του τζακιού: Δικέφαλοι αετοί.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς με τζάκι: Λεπτομέρεια από κεραμικό πλακίδιο του τζακιού με απεικόνιση πόλης με σταυρούς.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, διακόσμησης ξύλινης επένδυσης: Απεικόνιση οθωμανικού αγγείου.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία της Κωνσταντινούπολης: Εξαπτέρυγο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Τοιχογραφίες λουλουδιών και φρούτων με γύψινες λεπτομέρειες.
Αρχοντικό της Πούλκως, λεπτομέρεια από τις εξωτερικές τοιχογραφίες στην πλάγια όψη του αρχοντικού: Διακοσμητικά μοτίβα, καράβι και επιγραφή με τη χρονολογία 1759.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, η ζωγραφική διακόσμηση ξύλινης επένδυσης πριν τις εργασίες συντήρησης του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Λουλούδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, γενική άποψη του καλού οντά στον όροφο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια από την τοιχογραφία με παράσταση πόλης (πιθανώς της Κωνσταντινούπολης): Ιστιοφόρο καράβι και ψάρια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια από την τοιχογραφία με παράσταση πόλης (πιθανώς της Κωνσταντινούπολης): Κήπος με περίβολο και άμαξες με άλογα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία με παράσταση πόλης (πιθανώς της Κωνσταντινούπολης). Πάνω από την πόλη δυο φτερωτοί δράκοντες, χερουβείμ και ρασοφόρος άνδρας με σταυρό. Η παράσταση βασίζεται σε χαλκογραφία με παράσταση της Μονής Βατοπεδίου.
Ιερός Ναός Αγίας Παρασκευής Σιάτιστας, χαλκογραφία τυπωμένη σε ύφασμα με παράσταση της Μονής Βατοπεδίου.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφίες με γύψινες λεπτομέρειες: διακοσμητικό πλαίσιο με λουλούδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Παράσταση καρπουζιού με μαχαίρι.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Παράσταση ροδιού.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια τοιχογραφίας: Παράσταση καμπαναριού με ρολόι.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, διακοσμητικά μοτίβα σε μεσάντρα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Γύψινος διάκοσμος του τζακιού, άνθη σε βάζα, φαναράκια και δικέφαλοι αετοί.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης: Βάζο με άνθη και σπίτια σε μικρή κλίμακα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφίες με γύψινες λεπτομέρειες: διακοσμητικό πλαίσιο με ρόδια και βάζα με λουλούδια και φρούτα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφίες με γύψινες λεπτομέρειες: βάζα με λουλούδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς με τζάκι: Τζάκι με γύψινη διακόσμηση και εφυαλωμένα κεραμικά πλακίδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος: Εικονοστάσι πλαισιωμένο από φυτικό διάκοσμο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Φεγγίτες (βιτρό) με πολύχρωμα μοτίβα, σταυρούς ή δικέφαλους αετούς και φυτική διακόσμηση.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Φεγγίτης (βιτρό) με πολύχρωμα φυτικά και ανθικά μοτίβα (λεπτομέρεια).
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: «Ομφαλός» οροφής με εννέα ρόδακες απ’ όπου προεξέχουν ολόγλυφα ξύλινα ρόδια, πλαισιωμένος από διακοσμητικές ταινίες με κτήρια και σχηματοποιημένα φυτικά μοτίβα.
Αρχοντικό της Πούλκως, μεσοπάτωμα, χειμωνιάτικος οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Παράσταση βάζου με άνθη πάνω σε έπιπλο. Δεξιά μελανοδοχείο, κερί, ψαλίδι κεριών (κηροσβέστης), αριστερά ρολόι τσέπης.
Αρχοντικό της Πούλκως, οντάς με τζάκι, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης: Βάζο με άνθη και φρούτα.
Αρχοντικό της Πούλκως, οντάς με τζάκι, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης: Βάζο με άνθη με δύο ανθισμένα δέντρα και ζώνες με ανθοστήλες..
Αρχοντικό της Πούλκως, ξυλόγλυπτη και γραπτή διακόσμηση μεσάντρας.
Αρχοντικό της Πούλκως, διακόσμηση της σκάλας προς τον όροφο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από τον γύψινο διάκοσμο του τζακιού, άνθη σε βάζα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, σάλα: μιντέρι (χαμηλό ξύλινο μη κινητό ντιβάνι).
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, δωμάτιο με τζάκι: διακοσμημένη μουσάντρα (εντοιχισμένη ντουλάπα)
Αρχοντικό της Πούλκως, γενική άποψη της κεντρικής σάλας του ορόφου.
Αρχοντικό της Πούλκως, Διακοσμήσεις στη σκάλα που οδηγεί από τη μεσιά στον όροφο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Γύψινος διάκοσμος του τζακιού, άνθη σε βάζα, φαναράκια και δικέφαλοι αετοί.
Αρχοντικό της Πούλκως, Το τζάκι στο βοηθητικό δωμάτιο του μεσοπατώματος.
Αρχοντικό της Πούλκως, Η σκάλα που οδηγεί από τη μεσιά στο μεσοπάτωμα.
Αρχοντικό της Πούλκως, Το κατώι του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Γενική άποψη του «μαγαζιού».
Αρχοντικό της Πούλκως, Γενική άποψη της πλακοστρωμένης εσωτερικής αυλής (μεσιά ή εμπατή)
Αρχοντικό της Πούλκως, Τα ξύλινα δοκάρια στήριξης ενός σαχνισιού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Πλάγια όψη ενός σαχνισιού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Η κεντρική είσοδος του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Κατά τις εργασίες ανακατασκευής του αρχοντικού αποκαλύφθηκαν τα υλικά κατασκευής των τοίχων του ορόφου του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Αυλόγυρος με ψηλό μαντρότοιχο και η αυλόθυρα του αρχοντικού
Γενική άποψη του Αρχοντικού Μανούση, γνωστού και ως Αρχοντικού Δούκα Τζάτζα στη Σιάτιστα
Γενική άποψη του Αρχοντικού της Κυρα-Σανούκως στη Σιάτιστα
Γενική άποψη του Αρχοντικού Τζουρά στη Σιάτιστα
Γενική άποψη του Αρχοντικού της Πούλκως στη Σιάτιστα
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Κεφάλια με πολύχρωμα καπέλα (πιθανώς ανάμνηση των νεκρών της αποτυχημένης επανάστασης της Φρανκφούρτης το 1833). Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Έφιπποι στρατιώτες και κυρίες σε γέφυρα Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Κτήρια της πόλης με σταυρούς και ημισελήνους στις στέγες. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Γέφυρα με στρατιώτες. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Η επιγραφή FRANKFURT AM MAΥN. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν, λεπτομέρεια με καράβια και ψάρια.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν, λεπτομέρεια με τμήμα της πόλης, γέφυρα, πλεούμενα, ψάρια και πουλιά.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Ψάρι στον ποταμό Μάιν. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης.
Η πρώτη σελίδα από το πρώτο φύλλο της εφημερίδας Ζέφυρος του Ίστρου (30/8/1841) που εκδίδει ο Δημήτριος Αργυριάδης στο Βουκουρέστι. [Πηγή φωτογραφίας: Καλλιόπη Μπόντα].
Το κατεστραμμένο σήμερα Ηρωελεγείο πάνω από το τζάκι του κεντρικού δωματίου του αρχοντικού Αργυριάδη σε μεταγραφή του Νικολάου Μουτσόπουλου. Σε μετάφραση του Θωμά Γαβρηλίδη, που δημοσιεύεται από την Καλλιόπη Μπόντα, το ηρωελεγείο έλεγε τα ακόλουθα: «Οι σπιτικοί. Ηρωελεγείον / Αν βέβαια κάποιος καταθέτει μικρά πάνω σε κάτι μικρό / Και αυτό (το μικρό) θα γίνει μεγάλο, εύχομαι να είναι κάπως έτσι. / Ζω αυτάρκης μαζί με τις κυρίες μου αν και είναι δύο / Μέρα με τη μέρα περνώντας χωρίς προβλήματα. / 1846 Δεκεμβρίου 16 Δ. Αργυριάδης»
Φωτογραφία του τζακιού του κεντρικού δωματίου του ορόφου του Αρχοντικού Αργυριάδη πριν από την καταστροφή του. Η φωτογραφία ανήκει στο αρχείο του Νικολάου Μουτσόπουλου.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφία: Σωζόμενο τμήμα της παράστασης της Κωνσταντινούπολης και διακοσμητικό μοτίβο με άνθη και φρούτα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση κλεισμένων παραθυρόφυλλων με διακοσμητικά μοτίβα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, διάδρομος, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια από την παράσταση της υδρογείου. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η Αυστραλία στον συγκεκριμένο χάρτη ονομάζεται ακόμα Νέα Ολλανδία.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, διάδρομος, τοιχογραφία: Παράσταση αυστριακού ουσάρου (έφιππου στρατιώτη). Διακρίνεται η επιγραφή: Le Houssare d’ Autriche (ο ουσάρος της Αυστρίας).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια από την παράσταση του Βασιλιά Όθωνα Α΄ της Ελλάδας σε κήπο. Το κτήριο πιθανώς απεικονίζει παλάτι με κιονοστήρικτες στοές και κήπο.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας σε κήπο με αρχιτεκτονήματα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας (εικονίζεται δύο φορές) σε κήπο με αρχιτεκτονήματα. Στο κάτω μέρος της παράστασης εικονίζονται δυο ημικύκλια με γεωμετρικά μοτίβα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου: Μαρμάρινος νεροχύτης με εγχάρακτη διακόσμηση.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου: Μαρμάρινος νεροχύτης με εγχάρακτη διακόσμηση κάτω από παράθυρο και εσοχή τζακιού.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς: Ξύλινος «ομφαλός» (κεντρική σύνθεση) της οροφής του δωματίου με πολύχρωμη ζωγραφιστή διακόσμηση λουλουδιών.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν (λεπτομέρεια). Η τοιχογραφία του αρχοντικού βασίζεται σε χαλκογραφία του Johann Friedrich Probst με το ίδιο θέμα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν. Η τοιχογραφία του αρχοντικού βασίζεται σε χαλκογραφία του Johann Friedrich Probst με το ίδιο θέμα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Δύο καντήλια και ανάμεσά τους η χρονολογία τοιχογράφησης του αρχοντικού (1844).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια από παράσταση εκκλησίας με άγγελο στην στέγη του.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Παράσταση εκκλησίας με άγγελο στην στέγη του. Διακρίνεται η επιγραφή S. Giovanni (Πιθανώς να εικονίζεται εκκλησία της Ρώμης, ενδεχομένως ο Άγιος Ιωάννης του Λατερανού ή η Santa Maria Maggiore).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Διακοσμητικό πλαίσιο με άνθη και ανθοδοχείο.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Τοπίο με στρουθοκαμήλους και πουλιά.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Ο Ρήγας Βελεστινλής.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), εξωτερική όψη του αρχοντικού: Εξωτερικές τοιχογραφίες στον όροφο του αρχοντικού. Διακρίνεται στο κέντρο η επιγραφή με τη χρονολογία τοιχογράφησης του αρχοντικού (1844).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), εξωτερική όψη του αρχοντικού.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια ανδρικής μορφής με οθωμανική φορεσιά.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν, λεπτομέρεια με τμήμα της πόλης, γέφυρα, πλεούμενα, ψάρια και πουλιά. Ενύπωση προκαλεί το μεγάλο ιστιοφόρο που φέρει μεγάλο κανόνι.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφία: Σωζόμενο τμήμα της απράστασης της Κωνσταντινούπολης και διακοσμητικό μοτίβο με άνθη και φρούτα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, διάδρομος, τοιχογραφία: Παράσταση αυστριακού ουσάρου (έφιππου στρατιώτη). Διακρίνεται η επιγραφή: Le Houssare d’ Autriche (ο ουσάρος της Αυστρίας).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο έφιππος τσάρος Νικόλαος Α΄.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν (λεπτομέρεια). Η τοιχογραφία του αρχοντικού βασίζεται σε χαλκογραφία του Johann Friedrich Probst με το ίδιο θέμα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας σε κήπο (λεπτομέρεια).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας σε κήπο (λεπτομέρεια).