Οργανώστε την επίσκεψή σας

Πλοήγηση

Ι. Προκράτηση

Μπορείτε να υποβάλλετε συμμετοχή στο εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα με τους εξής τρόπους:

Αίτηση Συμμετοχής στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα
« Τ α    χ ρ ώ μ α τ α    τ η ς    Σ ι ά τ ι σ τ α ς »

Να αποστείλετε συμπληρωμένη την αίτηση συμμετοχής μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Κοζάνης, στη διεύθυνση efakoz@kozan.gr με θέμα: “Συμμετοχή στο Εκπαιδευτικό πρόγραμμα τα χρώματα της Σιάτιστας” ή ταχυδρομικά στη διεύθυνση: Εφορεία Αρχαιοτήτων Κοζάνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Αιανής, 50150 Αιανή Κοζάνης, Ελλάδα.

Να επικοινωνήσετε τηλεφωνικά ή να στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στο προσωπικό του προγράμματος:

Φωτεινή Βακρατσά (Μουσειολόγος)

τηλ.: 24610-98800 εσωτ. 5

mail: vakrafot@gmail.com

Ιωάννης Γάτας (Ιστορικός Τέχνης)

τηλ.: 24610-98800 εσωτ.5

mail: jongatas@gmail.com

Θεοχάρης Τσάμπουρας (Αρχαιολόγος)

τηλ.: 24610-98800 εσωτ. 3, κιν. 6972916532 

Μέσω μηνύματος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσής μας.

Facebook: https://www.facebook.com/colorsofsiatista

Instagram: https://instagram.com/colorsofsiatista

II. Οδηγίες επίσκεψης

Προετοιμασία επίσκεψης

Η συμμετοχή στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Τα Χρώματα της Σιάτιστας” γίνεται αποκλειστικά μέσω προκράτησης. Θα χρειαστεί, συνεπώς, να επικοινωνήσετε με τους υπεύθυνους του εκπαιδευτικού μας προγράμματος, προκειμένου να ορίσετε ημερομηνία και ώρα επίσκεψης πριν την επίσκεψή σας. Είναι πολύ σημαντικό να τηρήσετε το χρονοδιάγραμμα της επίσκεψής σας, προκειμένου να μην συμπέσει η επίσκεψή σας με επίσκεψη άλλης σχολικής μονάδας που θα βρίσκεται στα αρχοντικά.

Τα αρχοντικά Πούλκως και Μαλιόγκα στα οποία υλοποίείται το εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι χώροι με συγκεκριμένες στατικές προδιαγραφές και μπορούν για λόγους ασφαλείας να υποδεχτούν περίπου 15 μαθητές σε κάθε όροφό τους. Κατά συνέπεια, μπορούν να εισέλθουν ταυτόχρονα έως και 30 μαθητές κάθε φορά στο κάθε αρχοντικό. Η ομάδα μας, όμως, θα σας βοηθήσει να οργανώσετε την επισκεψή σας, εάν συνοδεύετε μεγαλύτερες ομάδες μαθητών, χωρίζοντας τους μαθητές σε μικρότερες ομάδες και προσφέροντάς τους πρόσβαση και ξενάγηση σε άλλα μνημεία και μουσεία της Σιάτιστας.

Εισιτήρια

Η συμμετοχή στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Τα Χρώματα της Σιάτιστας” είναι δωρεάν για όλους τους εμπλεκόμενους (μαθητές, συνοδούς, εκπαιδευτικούς). Στα αρχοντικά εξάλλου της Πούλκως και Αργυριάδη (Μαλιόγκα), που ανήκουν ιδιοκτησιακά στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, προβλέπεται ελεύθερη είσοδος για τα παιδιά και τους νέους ηλικίας έως 25 ετών, από την Ελλάδα και τις υπόλοιπες χώρες της ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και για τους συνοδούς εκπαιδευτικούς και εκπαιδευόμενους κατά τις εκπαιδευτικές επισκέψεις σχολείων και ιδρυμάτων της Α’ βάθμιας, Β’ βάθμιας και Γ’ βάθμιας εκπαίδευσης.

Για περισσότερες πληροφορίες για την ελεύθερη είσοδο σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία που ανήκουν στο Δημόσιο βλ. εδώ

Δωρεάν διατίθενται επίσης στους συμμετέχοντες και τα υλικά ζωγραφικής που θα χρησιμοποιηθούν στο εκπαιδευτικό εργαστήριο, κατά συνέπεια οι μαθητές δεν χρειάζεται να φέρουν δικά τους υλικά και μπλοκ ζωγραφικής.

Προετοιμασία των μαθητών στο σχολείο σχετικά με την επίσκεψή σας στο Αρχοντικό.

Συμβουλευτείτε την ιστοσελίδα μας σχετικά με την ιστορία της Σιάτιστας, των αρχοντικών της και την τέχνη της εποχής.

Περιηγηθείτε στα αρχοντικά με απομακρυσμένο τρόπο μέσω της εφαρμογής εικονικής περιήγησης 360°.

Πληροφορηθείτε την ταυτότητα, τους στόχους και τις παιδαγωγικές μεθόδους του εκπαιδευτικού μας προγράμματος και δείτε προηγούμενες συμμετοχές σχολείων στο εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα και περιηγηθείτε στο ψηφιακό αποθετήριο των μαθητικών ζωγραφιών)

Συμβουλευτείτε το αποθετήριο διασύνδεσης της σχολικής ύλης για κάθε τάξη

Συζητήστε με τους μαθητές για το τι είναι τα αρχοντικά και για τη χρονική περίοδο που κατασκευάστηκαν (Μεταβυζαντινή Περίοδος – Τουρκοκρατία). Εξηγήστε τους ότι τα αρχοντικά είναι παραδοσιακά σπίτια του παρελθόντος, τα οποία είναι μοναδικά και σημαντικοί μάρτυρες της κοινωνίας που τα δημιούργησε.

Θα πρέπει να κατανοήσουν οι μαθητές ότι επισκέπτονται μνημεία με μεγάλη ιστορική και πολιτιστική σημασία και όχι «παλιά σπίτια», επομένως είναι πολύ σημαντικό να συζητήσετε για την προβλεπόμενη συμπεριφορά των μαθητών στο Αρχοντικό πριν την επίσκεψή σας: εξηγήστε στους μαθητές ότι δεν επιτρέπεται να αγγίζουν τους τοίχους, τα ξυλόγλυπτα και τυχόν αντικείμενα που θα συναντήσουν κατά τη διάρκεια της ξενάγησης. Επίσης, δεν επιτρέπεται να περνάνε μέσα από τα διαχωριστικά σχοινιά, ένα μέτρο που πρέπει να τηρείται αυστηρά, προκειμένου να αποφευχθούν ατυχήματα, να με γνώμονα την ασφάλεια των μαθητών και του μνημείου. Επιπρόσθετα, θα πρέπει να τους ζητήσετε να βαδίζουν και όχι να τρέχουν ή να χοροπηδούν στον χώρο του Αρχοντικού. Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται κατά την ανάβαση και κατάβασή τους στις σκάλες του αρχοντικού! Σημειώνεται, τέλος, ότι στα Αρχοντικά είναι πιθανόν να υπάρχουν και άλλοι μεμονωμένοι επισκέπτες, με τους οποίους θα πρέπει να συνυπάρξετε, καλό είναι, λοιπόν, να αποφεύγονται οι φωνασκίες εντός του μνημείου.

Εάν ο αριθμός των μαθητών ξεπερνάει τους 10, καλό θα ήταν να τους χωρίσετε σε ομάδες στο σχολείο για να μην χάνετε χρόνο στο Αρχοντικό. Χωρίστε τους σε 2 ομάδες (10 – 15 ατόμων), ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών σας. Ο διαχωρισμός είναι απαραίτητος τόσο για την ομαλή διεξαγωγή του εκπαιδευτικού όσο και για να μην επιβαρύνεται η στατική επάρκεια των μνημείων.

Σε περίπτωση που στην ομάδα των μαθητών υπάρχουν παιδιά με κινητικά προβλήματα ή σοβαρά προβλήματα όρασης, παρακαλούμε να σημειώσετε το στοιχείο αυτό στην επικοινωνία σας με τους υπεύθυνους του προγράμματος, ώστε να γίνουν οι ανάλογες προβλέψεις στα αρχοντικά (τοποθέτηση φορητών ραμπών, τροποποίηση διαδρομής της ξενάγησης κλπ).

Οι μαθητές μπορούν να έχουν μαζί τους συσκευή για φωτογραφίες (φωτογραφική μηχανή ή κινητό τηλέφωνο) και μπορούν να φωτογραφίσουν ελεύθερα το αρχοντικό (χωρίς όμως φλας) για προσωπική τους χρήση.

Κατά την επίσκεψή σας:

Συναντήστε τους εμψυχωτές του εκπαιδευτικού προγράμματος, οι οποίοι θα αναλάβουν τη διεκπεραίωσή του. Οι εμψυχωτές κατόπιν συνεννόησης, μπορούν να σας παραλάβουν και από την πλατεία της Γεράνειας (Πούλκως) ή της Χώρας (Αργυριάδη – Μαλιόγκα) ανάλογα το αρχοντικό που επισκέπτεστε (για περισσότερες πληροφορίες για την πρόσβαση στα μνημεία και τους χώρους στάθμευσης βλ. εδώ)

Στον χώρο υποδοχής του Αρχοντικού συνεννοηθείτε με το φυλακτικό προσωπικό για το πού θα αφήσουν οι μαθητές τα πράγματά τους (τσάντες, πανωφόρια).

Κατά τη διάρκεια του εικαστικού εργαστηρίου οι μαθητές θα πρέπει να είναι προσεκτικοί με τα υλικά (μολύβια μπογιές, ψαλίδια, κόλλες), να χρησιμοποιούν τις επιφάνειες (ντοσιέ) ζωγραφική τους και να παραμένουν κατά τη διάρκεια του εικαστικού εργαστηρίου εντός του χώρου που έχει επιστρωθεί με ειδική αντιλισθητική επιφάνεια, για να μην χρωματίσουν τους τοίχους ή τα δάπεδα του αρχοντικού.

Μόλις ολοκληρώσουν το εικαστικό εργαστήριο, οι μαθητές αφήνουν τα υλικά που χρησιμοποίησαν στην κατάσταση που τα παρέλαβαν και τα παραδίδουν στους εμψυχωτές τις ζωγραφιές τους.

Η διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι 1 ώρα και 30 λεπτά. Εάν οι μαθητές έχουν μαζί τους φαγητό, μπορούν να φάνε στην αυλή του κάθε αρχοντικού πριν την έναρξη του προγράμματος, κατά τη διάρκεια του προγράμματος με ένα δεκάλεπτο διάλειμμα ανάμεσα στην ξενάγηση και το καλλιτεχνικό εργαστήρι ή μετά τη λήξη του προγράμματος. Εντός του αρχοντικού δεν επιτρέπεται το φαγητό, μόνο νερό. Στα αρχοντικά δεν λειτουργούν αναψυκτήρια ή αυτόματοι πωλητές νερού, συνεπώς οι μαθητές θα πρέπει να έχουν προμηθευτεί εκ των προτέρων νερό ή κολατσιό. Και τα δύο αρχοντικά όμως του εκπαιδευτικού προγράμματος βρίσκονται σε πολύ μικρή απόσταση από τις δύο κεντρικές πλατείες της Σιάτιστας, όπου λειτουργούν καταστήματα εστίασης, φούρνοι κ.λπ.

Στα αρχοντικά λειτουργούν τουαλέτες (στο Αρχοντικό της Πούλκως υπάρχει και τουαλέτα για ΑΜΕΑ).

III. Χάρτες

Προσέγγιση στη Σιάτιστα

Οι επισκέπτες μπορούν να έρθουν στη Σιάτιστα οδικώς:

Από τη Θεσσαλονίκη (Προτείνεται για επισκέπτες από την Κεντρική και Ανατολική Μακεδονία, Θράκη και Θεσσαλία)

Μέσω της Εγνατίας Οδού με κατεύθυνση τα Ιωάννινα και έξοδος προς τη Σιάτιστα. Μετά την έξοδο από τον κόμβο της Εγνατίας μπορεί κανείς να ακολουθήσει στη διασταύρωση Μπάρα είτε την περιφερειακή οδό της Σιάτιστας [δεξιά] (εάν θέλει να επισκεφθεί πρώτα το Αρχοντικό Μαλιόγκα), είτε την επαρχιακή οδό Σιάτιστας [αριστερά] (εάν θέλει να επισκεφθεί πρώτα το Αρχοντικό της Πούλκως).

Από τα Ιωάννινα (Προτείνεται για επισκέπτες από την Αθήνα, Πελοπόννησο και Δυτική Ελλάδα)

Μέσω της Εγνατίας Οδού με κατεύθυνση τη Θεσσαλονίκη και έξοδος προς τη Σιάτιστα. Μετά την έξοδο από τον κόμβο της Εγνατίας μπορεί κανείς να ακολουθήσει στη διασταύρωση Μπάρα είτε την περιφερειακή οδό της Σιάτιστας [δεξιά] (εάν θέλει να επισκεφθεί πρώτα το Αρχοντικό Μαλιόγκα), είτε την επαρχιακή οδό Σιάτιστας [αριστερά] (εάν θέλει να επισκεφθεί πρώτα το Αρχοντικό της Πούλκως).

Από την Καστοριά

Ακολουθώντας τον Αυτοκινητόδρομο 29 (Κάθετος Κρυσταλλοπηγή – Σιάτιστα) και έξοδος στον κόμβο της Σιάτιστας. Μετά την έξοδο από τον κόμβο της Εγνατίας μπορεί κανείς να ακολουθήσει στη διασταύρωση Μπάρα είτε την περιφερειακή οδό της Σιάτιστας [δεξιά] (εάν θέλει να επισκεφθεί πρώτα το Αρχοντικό Μαλιόγκα), είτε την επαρχιακή οδό Σιάτιστας [αριστερά] (εάν θέλει να επισκεφθεί πρώτα το Αρχοντικό της Πούλκως).

Τοποθεσίες των Αρχοντικών
Μπορείτε να δείτε την ακριβή τοποθεσία του Αρχοντικού της Πούλκως εδώ.
Μπορείτε να δείτε την ακριβή τοποθεσία του Αρχοντικού της Αργυριάδη (Μαλιόγκα) εδώ.
Χώροι στάθμευσης

Για το Αρχοντικό της Πούλκως:

α) στην είσοδο της πόλης, κοντά στον Άγιο Νικάνορα (5 λεπτά περπάτημα έως το αρχοντικό)

β) επί της οδού Παύλου Μελά πριν την πλατεία της Γεράνειας (3 λεπτά περπάτημα έως το αρχοντικό)

Για το Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα):

α) στον αύλειο χώρο του Τραμπάντζειου Γυμνασίου (5 λεπτά περπάτημα έως το αρχοντικό)

β) στο χώρο πέριξ του Αστυνομικού Τμήματος Βοΐου (7 λεπτά περπάτημα έως το αρχοντικό)

Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, λιθανάγλυφος διάκοσμος του τζακιού: Ρόδακες και φυτικά μοτίβα.
Αρχοντικό της Πούλκως, μεσοπάτωμα, χειμωνιάτικος οντάς, διακόσμησης ξύλινης επένδυσης: Απεικόνιση κτηρίου με καμπαναριό και πύργο, πιθανώς μοναστηριού.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία της Κωνσταντινούπολης: Δράκοντας.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, γύψινος διάκοσμος του τζακιού: Δικέφαλοι αετοί.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς με τζάκι: Λεπτομέρεια από κεραμικό πλακίδιο του τζακιού με απεικόνιση πόλης με σταυρούς.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, διακόσμησης ξύλινης επένδυσης: Απεικόνιση οθωμανικού αγγείου.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία της Κωνσταντινούπολης: Εξαπτέρυγο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Τοιχογραφίες λουλουδιών και φρούτων με γύψινες λεπτομέρειες.
Αρχοντικό της Πούλκως, λεπτομέρεια από τις εξωτερικές τοιχογραφίες στην πλάγια όψη του αρχοντικού: Διακοσμητικά μοτίβα, καράβι και επιγραφή με τη χρονολογία 1759.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, η ζωγραφική διακόσμηση ξύλινης επένδυσης πριν τις εργασίες συντήρησης του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Λουλούδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, γενική άποψη του καλού οντά στον όροφο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια από την τοιχογραφία με παράσταση πόλης (πιθανώς της Κωνσταντινούπολης): Ιστιοφόρο καράβι και ψάρια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια από την τοιχογραφία με παράσταση πόλης (πιθανώς της Κωνσταντινούπολης): Κήπος με περίβολο και άμαξες με άλογα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία με παράσταση πόλης (πιθανώς της Κωνσταντινούπολης). Πάνω από την πόλη δυο φτερωτοί δράκοντες, χερουβείμ και ρασοφόρος άνδρας με σταυρό. Η παράσταση βασίζεται σε χαλκογραφία με παράσταση της Μονής Βατοπεδίου.
Ιερός Ναός Αγίας Παρασκευής Σιάτιστας, χαλκογραφία τυπωμένη σε ύφασμα με παράσταση της Μονής Βατοπεδίου.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφίες με γύψινες λεπτομέρειες: διακοσμητικό πλαίσιο με λουλούδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Παράσταση καρπουζιού με μαχαίρι.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Παράσταση ροδιού.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια τοιχογραφίας: Παράσταση καμπαναριού με ρολόι.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, διακοσμητικά μοτίβα σε μεσάντρα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Γύψινος διάκοσμος του τζακιού, άνθη σε βάζα, φαναράκια και δικέφαλοι αετοί.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης: Βάζο με άνθη και σπίτια σε μικρή κλίμακα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφίες με γύψινες λεπτομέρειες: διακοσμητικό πλαίσιο με ρόδια και βάζα με λουλούδια και φρούτα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφίες με γύψινες λεπτομέρειες: βάζα με λουλούδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς με τζάκι: Τζάκι με γύψινη διακόσμηση και εφυαλωμένα κεραμικά πλακίδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος: Εικονοστάσι πλαισιωμένο από φυτικό διάκοσμο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Φεγγίτες (βιτρό) με πολύχρωμα μοτίβα, σταυρούς ή δικέφαλους αετούς και φυτική διακόσμηση.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Φεγγίτης (βιτρό) με πολύχρωμα φυτικά και ανθικά μοτίβα (λεπτομέρεια).
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: «Ομφαλός» οροφής με εννέα ρόδακες απ’ όπου προεξέχουν ολόγλυφα ξύλινα ρόδια, πλαισιωμένος από διακοσμητικές ταινίες με κτήρια και σχηματοποιημένα φυτικά μοτίβα.
Αρχοντικό της Πούλκως, μεσοπάτωμα, χειμωνιάτικος οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Παράσταση βάζου με άνθη πάνω σε έπιπλο. Δεξιά μελανοδοχείο, κερί, ψαλίδι κεριών (κηροσβέστης), αριστερά ρολόι τσέπης.
Αρχοντικό της Πούλκως, οντάς με τζάκι, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης: Βάζο με άνθη και φρούτα.
Αρχοντικό της Πούλκως, οντάς με τζάκι, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης: Βάζο με άνθη με δύο ανθισμένα δέντρα και ζώνες με ανθοστήλες..
Αρχοντικό της Πούλκως, ξυλόγλυπτη και γραπτή διακόσμηση μεσάντρας.
Αρχοντικό της Πούλκως, διακόσμηση της σκάλας προς τον όροφο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από τον γύψινο διάκοσμο του τζακιού, άνθη σε βάζα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, σάλα: μιντέρι (χαμηλό ξύλινο μη κινητό ντιβάνι).
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, δωμάτιο με τζάκι: διακοσμημένη μουσάντρα (εντοιχισμένη ντουλάπα)
Αρχοντικό της Πούλκως, γενική άποψη της κεντρικής σάλας του ορόφου.
Αρχοντικό της Πούλκως, Διακοσμήσεις στη σκάλα που οδηγεί από τη μεσιά στον όροφο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Γύψινος διάκοσμος του τζακιού, άνθη σε βάζα, φαναράκια και δικέφαλοι αετοί.
Αρχοντικό της Πούλκως, Το τζάκι στο βοηθητικό δωμάτιο του μεσοπατώματος.
Αρχοντικό της Πούλκως, Η σκάλα που οδηγεί από τη μεσιά στο μεσοπάτωμα.
Αρχοντικό της Πούλκως, Το κατώι του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Γενική άποψη του «μαγαζιού».
Αρχοντικό της Πούλκως, Γενική άποψη της πλακοστρωμένης εσωτερικής αυλής (μεσιά ή εμπατή)
Αρχοντικό της Πούλκως, Τα ξύλινα δοκάρια στήριξης ενός σαχνισιού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Πλάγια όψη ενός σαχνισιού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Η κεντρική είσοδος του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Κατά τις εργασίες ανακατασκευής του αρχοντικού αποκαλύφθηκαν τα υλικά κατασκευής των τοίχων του ορόφου του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Αυλόγυρος με ψηλό μαντρότοιχο και η αυλόθυρα του αρχοντικού
Γενική άποψη του Αρχοντικού Μανούση, γνωστού και ως Αρχοντικού Δούκα Τζάτζα στη Σιάτιστα
Γενική άποψη του Αρχοντικού της Κυρα-Σανούκως στη Σιάτιστα
Γενική άποψη του Αρχοντικού Τζουρά στη Σιάτιστα
Γενική άποψη του Αρχοντικού της Πούλκως στη Σιάτιστα
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Κεφάλια με πολύχρωμα καπέλα (πιθανώς ανάμνηση των νεκρών της αποτυχημένης επανάστασης της Φρανκφούρτης το 1833). Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Έφιπποι στρατιώτες και κυρίες σε γέφυρα Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Κτήρια της πόλης με σταυρούς και ημισελήνους στις στέγες. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Γέφυρα με στρατιώτες. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Η επιγραφή FRANKFURT AM MAΥN. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν, λεπτομέρεια με καράβια και ψάρια.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν, λεπτομέρεια με τμήμα της πόλης, γέφυρα, πλεούμενα, ψάρια και πουλιά.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Ψάρι στον ποταμό Μάιν. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης.
Η πρώτη σελίδα από το πρώτο φύλλο της εφημερίδας Ζέφυρος του Ίστρου (30/8/1841) που εκδίδει ο Δημήτριος Αργυριάδης στο Βουκουρέστι. [Πηγή φωτογραφίας: Καλλιόπη Μπόντα].
Το κατεστραμμένο σήμερα Ηρωελεγείο πάνω από το τζάκι του κεντρικού δωματίου του αρχοντικού Αργυριάδη σε μεταγραφή του Νικολάου Μουτσόπουλου. Σε μετάφραση του Θωμά Γαβρηλίδη, που δημοσιεύεται από την Καλλιόπη Μπόντα, το ηρωελεγείο έλεγε τα ακόλουθα: «Οι σπιτικοί. Ηρωελεγείον / Αν βέβαια κάποιος καταθέτει μικρά πάνω σε κάτι μικρό / Και αυτό (το μικρό) θα γίνει μεγάλο, εύχομαι να είναι κάπως έτσι. / Ζω αυτάρκης μαζί με τις κυρίες μου αν και είναι δύο / Μέρα με τη μέρα περνώντας χωρίς προβλήματα. / 1846 Δεκεμβρίου 16 Δ. Αργυριάδης»
Φωτογραφία του τζακιού του κεντρικού δωματίου του ορόφου του Αρχοντικού Αργυριάδη πριν από την καταστροφή του. Η φωτογραφία ανήκει στο αρχείο του Νικολάου Μουτσόπουλου.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφία: Σωζόμενο τμήμα της παράστασης της Κωνσταντινούπολης και διακοσμητικό μοτίβο με άνθη και φρούτα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση κλεισμένων παραθυρόφυλλων με διακοσμητικά μοτίβα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, διάδρομος, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια από την παράσταση της υδρογείου. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η Αυστραλία στον συγκεκριμένο χάρτη ονομάζεται ακόμα Νέα Ολλανδία.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, διάδρομος, τοιχογραφία: Παράσταση αυστριακού ουσάρου (έφιππου στρατιώτη). Διακρίνεται η επιγραφή: Le Houssare d’ Autriche (ο ουσάρος της Αυστρίας).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια από την παράσταση του Βασιλιά Όθωνα Α΄ της Ελλάδας σε κήπο. Το κτήριο πιθανώς απεικονίζει παλάτι με κιονοστήρικτες στοές και κήπο.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας σε κήπο με αρχιτεκτονήματα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας (εικονίζεται δύο φορές) σε κήπο με αρχιτεκτονήματα. Στο κάτω μέρος της παράστασης εικονίζονται δυο ημικύκλια με γεωμετρικά μοτίβα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου: Μαρμάρινος νεροχύτης με εγχάρακτη διακόσμηση.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου: Μαρμάρινος νεροχύτης με εγχάρακτη διακόσμηση κάτω από παράθυρο και εσοχή τζακιού.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς: Ξύλινος «ομφαλός» (κεντρική σύνθεση) της οροφής του δωματίου με πολύχρωμη ζωγραφιστή διακόσμηση λουλουδιών.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν (λεπτομέρεια). Η τοιχογραφία του αρχοντικού βασίζεται σε χαλκογραφία του Johann Friedrich Probst με το ίδιο θέμα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν. Η τοιχογραφία του αρχοντικού βασίζεται σε χαλκογραφία του Johann Friedrich Probst με το ίδιο θέμα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Δύο καντήλια και ανάμεσά τους η χρονολογία τοιχογράφησης του αρχοντικού (1844).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια από παράσταση εκκλησίας με άγγελο στην στέγη του.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Παράσταση εκκλησίας με άγγελο στην στέγη του. Διακρίνεται η επιγραφή S. Giovanni (Πιθανώς να εικονίζεται εκκλησία της Ρώμης, ενδεχομένως ο Άγιος Ιωάννης του Λατερανού ή η Santa Maria Maggiore).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Διακοσμητικό πλαίσιο με άνθη και ανθοδοχείο.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Τοπίο με στρουθοκαμήλους και πουλιά.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Ο Ρήγας Βελεστινλής.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), εξωτερική όψη του αρχοντικού: Εξωτερικές τοιχογραφίες στον όροφο του αρχοντικού. Διακρίνεται στο κέντρο η επιγραφή με τη χρονολογία τοιχογράφησης του αρχοντικού (1844).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), εξωτερική όψη του αρχοντικού.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια ανδρικής μορφής με οθωμανική φορεσιά.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν, λεπτομέρεια με τμήμα της πόλης, γέφυρα, πλεούμενα, ψάρια και πουλιά. Ενύπωση προκαλεί το μεγάλο ιστιοφόρο που φέρει μεγάλο κανόνι.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφία: Σωζόμενο τμήμα της απράστασης της Κωνσταντινούπολης και διακοσμητικό μοτίβο με άνθη και φρούτα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, διάδρομος, τοιχογραφία: Παράσταση αυστριακού ουσάρου (έφιππου στρατιώτη). Διακρίνεται η επιγραφή: Le Houssare d’ Autriche (ο ουσάρος της Αυστρίας).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο έφιππος τσάρος Νικόλαος Α΄.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν (λεπτομέρεια). Η τοιχογραφία του αρχοντικού βασίζεται σε χαλκογραφία του Johann Friedrich Probst με το ίδιο θέμα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας σε κήπο (λεπτομέρεια).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας σε κήπο (λεπτομέρεια).