Την εσωτερική διακόσμηση των αρχοντικών της Σιάτιστας τον 18ο και 19ο αιώνα, συμπληρώνουν γλυπτά σκαλισμένα σε μάρμαρο ή ξύλο, γύψινες κατασκευές, αλλά και φωτιστικοί φεγγίτες, που εμπλουτίζονται με διακοσμητικά μοτίβα και ντύνονται με πολύχρωμα γυαλιά. Όπως συμβαίνει και με άλλες μορφές της λαϊκής τέχνης της Μεταβυζαντινής Περιόδου, έτσι και αυτά τα είδη διακόσμησης υπάρχουν τόσο στην εκκλησιαστική όσο και στην αστική αρχιτεκτονική.
Στη γλυπτική της μεταβυζαντινής περιόδου τα τρισδιάστατα γλυπτά είναι σπάνια και επικρατούν κυρίως τα διακοσμητικά ανάγλυφα. Αυτά στόλιζαν τις βρύσες και τα καμπαναριά στις πόλεις και τα χωριά, διακοσμούσαν τα μνήματα των νεκρών, πλαισίωναν τις πόρτες, τα παράθυρα και τους φεγγίτες σε σπίτια και ναούς, ή τοποθετούνταν στο εσωτερικό τους για να διανθίσουν ακόμα περισσότερο τη διακόσμησή τους.
Στα αρχοντικά της Σιάτιστας τα συναντάμε σε διάφορα σημεία της αυλής και του σπιτιού. Σε βρύσες, κληματαριές, κτητορικές επιγραφές, σε τζάκια, νεροχύτες και αλλού. Τα σχέδια που σκάλιζαν οι λιθοξόοι στο μάρμαρο και τον λίθο, έμοιαζαν με τα σχέδια που υπήρχαν και στα υπόλοιπα λαϊκά δημιουργήματα της εποχής, δηλαδή στα κεντήματα, στις ζωγραφιές και στα ξυλόγλυπτα. Όπως η ζωγραφική, έτσι και τα γλυπτά χαρακτηρίζονται από αυθορμητισμό, απλότητα, αγάπη για τη φύση και αφηγούνται τις δικές τους ιστορίες. Είναι επηρεασμένα από τη βυζαντινή και την ανατολίτικη παράδοση, τις δοξασίες και τις συνήθειες του λαού. Περιλαμβάνουν αμέτρητα σύμβολα όπως σταυρούς, δικέφαλους αετούς, αγίους, ανθρώπινες μορφές, ήλιους, δράκοντες, φίδια και λουλούδια. Σκοπός τους ήταν να προφυλάσσουν τους ανθρώπους από τα πνεύματα και το κακό μάτι, και να διώχνουν τα δαιμόνια μακριά από το σπίτι.
Οι γλύπτες ανήκαν στις ομάδες των μαστόρων που έχτιζαν και διακοσμούσαν τα αρχοντικά και όλοι μαζί ταξίδευαν από μέρος σε μέρος. Ήταν κυρίως τεχνίτες από την Ήπειρο και τη Μακεδονία και ονομάζονταν πελεκάνοι. Το μάρμαρο για τα γλυπτά τους το έπαιρναν από τις γύρω περιοχές ή και από παλαιότερα μνημεία σε δεύτερη χρήση.
Η ξυλογλυπτική είναι μία ακόμη τέχνη που άνθισε εκείνο το διάστημα σε όλη την Ελλάδα. Ξυλόγλυπτα ήταν τα τέμπλα, οι άμβωνες, τα ψαλτήρια και πολλά άλλα αντικείμενα στις εκκλησίες και τα μοναστήρια, οι γκλίτσες και οι φλογέρες που χρησιμοποιούσαν οι βοσκοί στην καθημερινότητά τους, τα καράβια των ναυτικών μαζί με τα διακοσμητικά τους στοιχεία, και φυσικά όλες οι ξύλινες κατασκευές που υπήρχαν στα παραδοσιακά σπίτια και τα αρχοντικά και ήταν δείγματα της οικονομικής και κοινωνικής προόδου των εμπόρων αστών του 18ου και 19ου αιώνα.
Στα αρχοντικά της Σιάτιστας οι ξυλόγλυπτες διακοσμήσεις περιλάμβαναν τις οροφές με τους περίτεχνους ομφαλούς, τα διαχωριστικά του σπιτιού, τις εισόδους και τις πόρτες των δωματίων, τις μουσάντρες, τα ντουλάπια, τα ράφια, τα εικονοστάσια, τις κασέλες (σεντούκια), τα μιντέρια, τους σοφάδες (κτιστοί καναπέδες ή κρεβάτια) και πολλά άλλα.
Τα σχήματα και τα σκαλίσματα στα ξυλόγλυπτα, ειδικά στα ταβάνια και τους νουφαλούς με τα περίπλοκα γεωμετρικά μοτίβα, ήταν επηρεασμένα από την Ανατολή και την Οθωμανική τέχνη. Τα περισσότερα μάλιστα, ήταν ζωγραφισμένα με παραστάσεις ή βαμμένα με έντονα χρώματα. Η κοπή των δέντρων, η προετοιμασία και η επεξεργασία του ξύλου ήταν αρκετά απαιτητικές και χρονοβόρες διαδικασίες που γίνονταν με υπομονή και σκληρή δουλειά. Όταν τα ξύλα ήταν έτοιμα για χρήση, αναλάμβαναν να τα σκαλίσουν εξειδικευμένοι ξυλουργοί που ονομάζονταν ταλιαδώροι και ήταν και αυτοί μέλη στις συντεχνίες των μαστόρων.
Την αρχιτεκτονική διακόσμηση των αρχοντικών συμπλήρωναν οι πολύχρωμοι φωτιστικοί φεγγίτες που τοποθετούνταν σε σειρά στον δεύτερο όροφο ανάμεσα στα κανονικά παράθυρα και τη στέγη. Ήταν ανοίγματα στον τοίχο με ανάγλυφα διάτρητα σχέδια κατασκευασμένα από γύψο μέσα σε γύψινα πλαίσια. Τα έκλειναν με χρωματιστά γυαλιά για να περνάει το φως στο εσωτερικό του σπιτιού, αλλά όχι ο αέρας. Οι φεγγίτες ήταν στολισμένοι με πολλά σχέδια: ήλιους, τρίγωνα, κύκλους και ρόμβους, φυτά, δέντρα και πτηνά. Στις χώρες του εξωτερικού τους ονόμαζαν βιτρό. Η κατασκευή τους ήταν πολύπλοκη και δύσκολη γι’ αυτό και απαιτούσε μεγάλη εμπειρία. Το στυλ των φεγγιτών ήταν επηρεασμένο από το ευρωπαϊκό Μπαρόκ, το οποίο έδινε μεγάλη ελευθερία στη φαντασία και τα σχέδια των καλλιτεχνών. Με τα χρόνια, το εμπλούτισαν και με πολλά άλλα θέματα από τη δική τους τοπική λαϊκή παράδοση.