Τα αρχοντικά της Σιάτιστας

Τα αρχοντικά της Σιάτιστας

Οι πλούσιοι σιατιστινοί του εξωτερικού εκτός από τις αγαθοεργίες τους προς τον τόπο τους, θέλησαν να επιδείξουν τον πλούτο τους χτίζοντας στη Σιάτιστα εντυπωσιακά αρχοντικά. Από τα τέλη του 17ου έως και τον 19ο αι. έμπειροι μαστόροι  έχτισαν μεγαλοπρεπείς διώροφες κατοικίες με ψηλό αυλόγυρο που παρείχαν πολλές ανέσεις στους ενοίκους τους, προστατεύοντάς τους παράλληλα από εξωτερικούς κινδύνους και επιδρομές ατάκτων. Τα βασικά υλικά κατασκευής των αρχοντικών, την πέτρα και το ξύλο, τα προμηθεύονταν από τον ίδιο τον τόπο, όμως για την εσωτερική  διακόσμησή τους δεν δίσταζαν να κάνουν παραγγελίες από το εξωτερικό, όπως λ.χ. για τα βιτρό.

Γύρω από το κεντρικό κτίσμα ενός αρχοντικού απλώνονταν οι βοηθητικοί χώροι για τις καθημερινές εργασίες και για τη φροντίδα των ζώων, ενώ αργότερα προστέθηκαν σπίτια για τη φιλοξενία των συγγενών, τα λεγόμενα «μουσαφίρικα». Ένα φρεάτιο και ένα πηγάδι κάλυπτε τις βασικές ανάγκες των ενοίκων για νερό.

Τα αρχοντικά διακοσμήθηκαν από μετακινούμενους ζωγράφους των Βαλκανίων, που εμπλουτίζουν τις δημιουργίες τους με σχέδια από χαλκογραφίες της εποχής, παραστάσεις δηλαδή χαραγμένες σε χαλκικνες πλάκες, είτε από τις διηγήσεις των ίδιων των πολυταξιδεμένων σιατιστινών.

Παραστάσεις που απεικονίζουν την Κωνσταντινούπολη, τη Φραγκφούρτη, τη Μαδρίτη, συνδυάζονται αρμονικά με μυθολογικές σκηνές, οθωμανικά διακοσμητικά μοτίβα, παραστάσεις της μεταβυζαντινής τέχνης, του μπαρόκ, του ροκοκό, αλλά και της λαϊκής τέχνης της εποχής.

 

Για την υλοποίηση του εκπαιδευτικού μας προγράμματος επιλέχθηκαν δύο από τα χαρακτηριστικότερα δείγματα κοσμικής τέχνης  της Σιάτιστας. Το πρώτο είναι το Αρχοντικό της Πούλκως ένα από τα λαμπρότερα αρχοντικά του 18ου αιώνα στην ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας και το δεύτερο είναι το αρχοντικό του Αργυριάδη (γνωστό και ως Μαλιόγκα από το όνομα του νεότερου ιδιοκτήτη του) μια οικία που μετασκευάστηκε στα μέσα του 19ου αιώνα σύμφωνα με της ανάγκες και τις προτιμήσεις του λογίου Δημητρίου Αργυριάδη.

Η ζωγραφική στα αρχοντικά της Σιάτιστας

Ξεχωριστό παράδειγμα για την τέχνη και ειδικότερα για τη ζωγραφική εκείνης της περιόδου, αποτελεί η διακόσμηση των αρχοντικών της Σιάτιστας. Χτισμένα από τα μέσα του 18ου αιώνα και μετά, είναι γεμάτα με πλούσια διακοσμητικά στοιχεία, πολύτιμα υλικά και άφθονες τοιχογραφίες ιδιαίτερης ομορφιάς, όλες εμπνευσμένες από τη ζωή, τις εικόνες, τις εντυπώσεις και τις εμπειρίες των Σιατιστινών εμπόρων αστών στην Ευρώπη, οι οποίοι ως οικοδεσπότες των αρχοντικών, ήθελαν να επιδείξουν την οικονομική τους επιφάνεια. Η αφθονία του φαγητού, τα υλικά τους αγαθά, ακόμη και καθημερινά αντικείμενα, απεικονίζονται στους τοίχους και στα γιορτινά δωμάτια, όπου υποδέχονται τους καλεσμένους τους. Έτσι, οι τοίχοι των αρχοντικών γίνονται ο χώρος πάνω στον οποίο οι ζωγράφοι μπορούν να ξεδιπλώσουν ελεύθερα τη φαντασία τους.
 
Ανάμεσα στα θέματα που έχουν φιλοτεχνήσει με μαεστρία οι ζωγράφοι στις τοιχογραφίες των Σιατιστινών αρχοντικών συναντάμε:
  • Ζωγραφισμένες με λεπτομέρεια την Κωνσταντινούπολη, τη Φρανκφούρτη, τη Βενετία, τη Μαδρίτη και πολλές άλλες πόλεις ή φανταστικές πολιτείες, αλλά και χωριά ή πόλεις της γύρω περιοχής, καθώς και εκκλησίες, μοναστήρια, πύργους και διάφορα άλλα κτίρια. 
  • Τοπία με βουνά της Μακεδονίας, όμορφα δάση, θάλασσες, ποτάμια και λιμάνια με καράβια.
  • Θέματα εμπνευσμένα από τη φύση, όπως για παράδειγμα οι τέσσερις εποχές του χρόνου, διάφορα φυτά, δέντρα, λουλούδια, ολάνθιστα περιβόλια, πανέρια γεμάτα με καρπούς, λουλουδένια στεφάνια, καθώς και ζώα, ψάρια και πτηνά.
  • Ιστορικά γεγονότα ή σκηνές από τη μυθολογία.
  • Σκηνές από την καθημερινότητα με ασχολίες όπως το κυνήγι, το ψάρεμα ή το μάζεμα των φρούτων.
  • Προσωπογραφίες, ανθρώπινες μορφές, αναπαραστάσεις ιστορικών αλλά και μυθικών προσώπων.
  • Πολλά γεωμετρικά σχήματα και διακοσμητικά μοτίβα.
  • Σύμβολα που προέρχονται από θρύλους και δοξασίες της λαϊκής ή θρησκευτικής παράδοσης όπως δικέφαλους αετούς και άλλα παρόμοια στοιχεία.
  • Πολύτιμα ή και σπάνια για την εποχή προσωπικά ή διακοσμητικά αντικείμενα, όπως ανθοδοχεία, ρολόγια, κηροπήγια, πένες, μελανοδοχεία κ.α.
Στη ζωγραφική των αρχοντικών της Σιάτιστας κυρίαρχη θέση έχουν τα χρώματα, τα διακοσμητικά μοτίβα, τα φυτικά στοιχεία και η συμμετρία. Οι φόρμες είναι απλές και σχηματοποιημένες, ενώ η προοπτική, σε όσες παραστάσεις υπάρχει, δεν απεικονίζεται με κανέναν από τους γνωστούς τρόπους απεικόνισής της. Σημαντικό ρόλο παίζει και ο διδακτικός χαρακτήρας που έχουν αυτά τα έργα για τους θεατές. Για να το πετύχουν αυτό οι ζωγράφοι, απεικονίζουν διάφορες σκηνές σαν να αφηγούνται μία ιστορία (αφηγηματικότητα) και προσπαθούν όσο μπορούν περισσότερο να αντιγράψουν πιστά την πραγματικότητα (φυσιοκρατική απεικόνιση). Ταυτόχρονα, ο ηρωισμός και οι μύθοι εξάπτουν τη φαντασία των καλλιτεχνών και έτσι τα έργα αποκτούν μια πιο ποιητική διάσταση. Πρόκειται για ένα είδος τέχνης το οποίο πλάθεται μέσα στην καθημερινότητα καταγράφοντας και περιγράφοντας όλες τις κοινωνικές, ιστορικές και πολιτικές συνθήκες της εποχής. Γι’ αυτόν τον λόγο, επειδή αρκετοί άνθρωποι δεν γνώριζαν ανάγνωση και γραφή, η τέχνη αυτή διηγούνταν τις ιστορίες της μέσα από απλές εικόνες και συμβολισμούς, έτσι ώστε να μπορεί να γίνει κατανοητή σε όλους.
 
Οι ζωγράφοι που αναλάμβαναν να διακοσμήσουν αυτά τα αρχοντικά, γνώριζαν καλά την τέχνη και την παράδοση της θρησκευτικής βυζαντινής ζωγραφικής, και ήταν άμεσα επηρεασμένοι από αυτήν. Πολλοί μάλιστα από αυτούς ήταν αγιογράφοι και είχαν μαθητεύσει σε οικογενιακά ζωγραφικά εργαστήρια. Οι ιστορικές και κοινωνικές εξελίξεις, όμως, τους ανάγκασαν να εμπλουτίσουν με πολλά νέα στοιχεία τις καλλιτεχνικές τους δημιουργίες. Επειδή η Ελλάδα βρισκόταν κάτω από οθωμανική κυριαρχία, αλλά και εξαιτίας της γεωγραφικής της θέσης και των εμπορικών της επαφών με την Ευρώπη, η διακόσμηση των αρχοντικών της Σιάτιστας επηρεάστηκε τόσο από την τέχνη της Ανατολής (ειδικά την περσική και την οθωμανική) όσο και από τα δυτικοευρωπαϊκά καλλιτεχνικά ρεύματα του Μπαρόκ και του Ροκοκό. H τέχνη της Ανατολής περιλάμβανε γενικά γεωμετρικές και φυτικές παραστάσεις, με κύρια χαρακτηριστικά την πολυχρωμία, την τάξη και τη συμμετρία, καθώς και λεπτεπίλεπτες δαντελωτές διακοσμήσεις, τα λεγόμενα αραβουργήματα. Το Μπαρόκ και το Ροκοκό αναπτύχθηκαν το 17ο και 18ο αιώνα αντίστοιχα, κυρίως στην Ιταλία και τη Γαλλία, αλλά εξαπλώθηκαν και σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Αφορούσαν πολλά είδη τέχνης και χρησιμοποιούσαν πλούσια και έντονα διακοσμητικά στοιχεία. Το Μπαρόκ δημιουργήθηκε, για να εντυπωσιάζει και το Ροκοκό για να ευχαριστεί. Σήμερα όλα αυτά τα διακοσμητικά στοιχεία τα συναντάμε στις τοιχογραφίες των αρχοντικών. Οι πλούσιοι έμποροι της Σιάτιστας θαύμαζαν αυτές τις τεχνοτροπίες και ήθελαν να στολίσουν με τέτοια στοιχεία τα αρχοντικά τους, με αποτέλεσμα η ζωγραφική και τα υπόλοιπα είδη τέχνης που κρύβουν μέσα τους, να γίνουν ένα μείγμα από πολλά διαφορετικές καλλιτεχνικές αφετηρίες.

Οι καλλιτέχνες, οι τεχνικές και τα υλικά τους

Ποιοι ήταν όμως οι καλλιτέχνες και τι γνωρίζουμε γι’ αυτούς; Αυτοί που έχτισαν τα αρχοντικά στη Σιάτιστα και έκαναν τα σχέδια για την εσωτερική τους διακόσμηση, ήταν πιθανότατα τεχνίτες από περιοχές της Μακεδονίας και της Ηπείρου. Σε διάφορες επιγραφές που διατηρούνται μέχρι σήμερα σε κάποια από τα αρχοντικά, διαβάζουμε ότι στην πόλη αυτή εργάστηκαν μάστορες και καλλιτέχνες από την Κόνιτσα και άλλα χωριά της Ηπείρου. Πολλά από τα χωριά που βρίσκονταν στην περιοχή του Γράμμου, των Τζουμέρκων, της Πίνδου και του Βοΐου, είναι γνωστά ως Μαστοροχώρια, επειδή οι κάτοικοί τους ήταν από παλιά οικοδόμοι ή τεχνίτες και όλοι αποκαλούνταν μάστορες. Έφευγαν από τα χωριά τους κάθε χρόνο οργανωμένοι σε ομάδες περίπου των 20 ατόμων. Οι ομάδες αυτές ονομάζονταν συντεχνίες ή σινάφια, και ταξίδευαν για δουλειά από τόπο σε τόπο. Αρχηγός τους ήταν ο πρωτομάστορας, όμως στις ομάδες τους υπήρχαν και άλλες ειδικότητες όπως χτίστες, ζωγράφοι, μαρμαρογλύπτες ή ξυλουργοί. Οι ζωγράφοι με τα σύνεργα τους συμμετείχαν στις συντεχνίες των μαστόρων ή μπορεί να ήταν και πλανόδιοι. Ελάχιστα ονόματα από όσους καλλιτέχνες εργάστηκαν στα αρχοντικά της Σιάτιστας μας είναι γνωστά. Τα περισσότερα από τα έργα τους δηλαδή ανήκουν στην ανώνυμη μεταβυζαντινή και λαϊκή τέχνη. Αυτό οφείλεται στα ήθη και τα έθιμα εκείνης της εποχής, και στο γεγονός ότι η ζωγραφική θεωρούνταν τρόπος έκφρασης μιας συνολικής αισθητικής και όχι της έμπνευσης και της δεξιοτεχνίας ενός μόνο ατόμου.

Ενδιαφέρον έχουν και οι τεχνικές αλλά και τα υλικά που χρησιμοποιούσαν οι καλλιτέχνες στις τοιχογραφίες των αρχοντικών. Η παλέτα των ζωγράφων της εποχής περιλάμβανε χρώματα όπως το κόκκινο, το κίτρινο, την ώχρα, το σκούρο μπλε, το γαλάζιο, το πράσινο και πολλά άλλα, όλα συνδυασμένα προσεκτικά και αρμονικά, για να κάνουν τις τοιχογραφίες ακόμα πιο επιβλητικές. Τα χρώματα τα έφτιαχναν σε πολλές περιπτώσεις οι ίδιοι από διάφορα φυτά, βότανα ή ορυκτά και τα ανακάτευαν με νερό, λάδι ή αυγό, για να απλώνονται ομοιόμορφα και να είναι πιο σταθερά.

Οι τοιχογραφίες γίνονταν με την τεχνική της νωπογραφίας. Ζωγράφιζαν, δηλαδή, κατευθείαν πάνω στο σοβά όσο αυτός ήταν ακόμα νωπός. Αυτή η τεχνική ονομάζεται και fresco. Πρώτα έβαφαν το φόντο και στη συνέχεια ξεκινούσαν να διακοσμούν όλη την επιφάνεια. Στις ξύλινες επιφάνειες η ζωγραφική γινόταν απευθείας επάνω στο ξύλο με ελεύθερο χέρι και σίγουρες, γρήγορες πινελιές, ενώ οι ανάγλυφες διακοσμήσεις στους τοίχους δημιουργούνταν με τη χρήση γύψου.

Λιθογλυπτική, ξυλογλυπτική και βιτρό

Την εσωτερική διακόσμηση των αρχοντικών της Σιάτιστας τον 18ο και 19ο αιώνα, συμπληρώνουν γλυπτά σκαλισμένα σε μάρμαρο ή ξύλο, γύψινες κατασκευές, αλλά και φωτιστικοί φεγγίτες, που εμπλουτίζονται με διακοσμητικά μοτίβα και ντύνονται με πολύχρωμα γυαλιά. Όπως συμβαίνει και με άλλες μορφές της λαϊκής τέχνης της Μεταβυζαντινής Περιόδου, έτσι και αυτά τα είδη διακόσμησης υπάρχουν τόσο στην εκκλησιαστική όσο και στην αστική αρχιτεκτονική.

Στη γλυπτική της μεταβυζαντινής περιόδου τα τρισδιάστατα γλυπτά είναι σπάνια και επικρατούν κυρίως τα διακοσμητικά ανάγλυφα. Αυτά στόλιζαν τις βρύσες και τα καμπαναριά στις πόλεις και τα χωριά, διακοσμούσαν τα μνήματα των νεκρών, πλαισίωναν τις πόρτες, τα παράθυρα και τους φεγγίτες σε σπίτια και ναούς, ή τοποθετούνταν στο εσωτερικό τους για να διανθίσουν ακόμα περισσότερο τη διακόσμησή τους.

Στα αρχοντικά της Σιάτιστας τα συναντάμε σε διάφορα σημεία της αυλής και του σπιτιού. Σε βρύσες, κληματαριές, κτητορικές επιγραφές, σε τζάκια, νεροχύτες και αλλού. Τα σχέδια που σκάλιζαν οι λιθοξόοι στο μάρμαρο και τον λίθο, έμοιαζαν με τα σχέδια που υπήρχαν και στα υπόλοιπα λαϊκά δημιουργήματα της εποχής, δηλαδή στα κεντήματα, στις ζωγραφιές και στα ξυλόγλυπτα. Όπως η ζωγραφική, έτσι και τα γλυπτά χαρακτηρίζονται από αυθορμητισμό, απλότητα, αγάπη για τη φύση και αφηγούνται τις δικές τους ιστορίες. Είναι επηρεασμένα από τη βυζαντινή και την ανατολίτικη παράδοση, τις δοξασίες και τις συνήθειες του λαού. Περιλαμβάνουν αμέτρητα σύμβολα όπως σταυρούς, δικέφαλους αετούς, αγίους, ανθρώπινες μορφές, ήλιους, δράκοντες, φίδια και λουλούδια. Σκοπός τους ήταν να προφυλάσσουν τους ανθρώπους από τα πνεύματα και το κακό μάτι, και να διώχνουν τα δαιμόνια μακριά από το σπίτι.

Οι γλύπτες ανήκαν στις ομάδες των μαστόρων που έχτιζαν και διακοσμούσαν τα αρχοντικά και όλοι μαζί ταξίδευαν από μέρος σε μέρος. Ήταν κυρίως τεχνίτες από την Ήπειρο και τη Μακεδονία και ονομάζονταν πελεκάνοι. Το μάρμαρο για τα γλυπτά τους το έπαιρναν από τις γύρω περιοχές ή και από παλαιότερα μνημεία σε δεύτερη χρήση.

Η ξυλογλυπτική είναι μία ακόμη τέχνη που άνθισε εκείνο το διάστημα σε όλη την Ελλάδα. Ξυλόγλυπτα ήταν τα τέμπλα, οι άμβωνες, τα ψαλτήρια και πολλά άλλα αντικείμενα στις εκκλησίες και τα μοναστήρια, οι γκλίτσες και οι φλογέρες που χρησιμοποιούσαν οι βοσκοί στην καθημερινότητά τους, τα καράβια των ναυτικών μαζί με τα διακοσμητικά τους στοιχεία, και φυσικά όλες οι ξύλινες κατασκευές που υπήρχαν στα παραδοσιακά σπίτια και τα αρχοντικά και ήταν δείγματα της οικονομικής και κοινωνικής προόδου των εμπόρων αστών του 18ου και 19ου αιώνα.

Στα αρχοντικά της Σιάτιστας οι ξυλόγλυπτες διακοσμήσεις περιλάμβαναν τις οροφές με τους περίτεχνους ομφαλούς, τα διαχωριστικά του σπιτιού, τις εισόδους και τις πόρτες των δωματίων, τις μουσάντρες, τα ντουλάπια, τα ράφια, τα εικονοστάσια, τις κασέλες (σεντούκια), τα μιντέρια, τους σοφάδες (κτιστοί καναπέδες ή κρεβάτια) και πολλά άλλα.

Τα σχήματα και τα σκαλίσματα στα ξυλόγλυπτα, ειδικά στα ταβάνια και τους νουφαλούς με τα περίπλοκα γεωμετρικά μοτίβα, ήταν επηρεασμένα από την Ανατολή και την Οθωμανική τέχνη. Τα περισσότερα μάλιστα, ήταν ζωγραφισμένα με παραστάσεις ή βαμμένα με έντονα χρώματα. Η κοπή των δέντρων, η προετοιμασία και η επεξεργασία του ξύλου ήταν αρκετά απαιτητικές και χρονοβόρες διαδικασίες που γίνονταν με υπομονή και σκληρή δουλειά. Όταν τα ξύλα ήταν έτοιμα για χρήση, αναλάμβαναν να τα σκαλίσουν εξειδικευμένοι ξυλουργοί που ονομάζονταν ταλιαδώροι και ήταν και αυτοί μέλη στις συντεχνίες των μαστόρων.

Την αρχιτεκτονική διακόσμηση των αρχοντικών συμπλήρωναν οι πολύχρωμοι φωτιστικοί φεγγίτες που τοποθετούνταν σε σειρά στον δεύτερο όροφο ανάμεσα στα κανονικά παράθυρα και τη στέγη. Ήταν ανοίγματα στον τοίχο με ανάγλυφα διάτρητα σχέδια κατασκευασμένα από γύψο μέσα σε γύψινα πλαίσια. Τα έκλειναν με χρωματιστά γυαλιά για να περνάει το φως στο εσωτερικό του σπιτιού, αλλά όχι ο αέρας. Οι φεγγίτες ήταν στολισμένοι με πολλά σχέδια: ήλιους, τρίγωνα, κύκλους και ρόμβους, φυτά, δέντρα και πτηνά. Στις χώρες του εξωτερικού τους ονόμαζαν βιτρό. Η κατασκευή τους ήταν πολύπλοκη και δύσκολη γι’ αυτό και απαιτούσε μεγάλη εμπειρία. Το στυλ των φεγγιτών ήταν επηρεασμένο από το ευρωπαϊκό Μπαρόκ, το οποίο έδινε μεγάλη ελευθερία στη φαντασία και τα σχέδια των καλλιτεχνών. Με τα χρόνια, το εμπλούτισαν και με πολλά άλλα θέματα από τη δική τους τοπική λαϊκή παράδοση.

Βρείτε μια συνοπτική βιβλιογραφία για την τέχνη και τα μνημεία της Σιάτιστας εδώ.

Φωτογραφίες από τα σημαντικότερα αρχοντικά της Σιάτιστας

Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, λιθανάγλυφος διάκοσμος του τζακιού: Ρόδακες και φυτικά μοτίβα.
Αρχοντικό της Πούλκως, μεσοπάτωμα, χειμωνιάτικος οντάς, διακόσμησης ξύλινης επένδυσης: Απεικόνιση κτηρίου με καμπαναριό και πύργο, πιθανώς μοναστηριού.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία της Κωνσταντινούπολης: Δράκοντας.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, γύψινος διάκοσμος του τζακιού: Δικέφαλοι αετοί.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς με τζάκι: Λεπτομέρεια από κεραμικό πλακίδιο του τζακιού με απεικόνιση πόλης με σταυρούς.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, διακόσμησης ξύλινης επένδυσης: Απεικόνιση οθωμανικού αγγείου.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία της Κωνσταντινούπολης: Εξαπτέρυγο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Τοιχογραφίες λουλουδιών και φρούτων με γύψινες λεπτομέρειες.
Αρχοντικό της Πούλκως, λεπτομέρεια από τις εξωτερικές τοιχογραφίες στην πλάγια όψη του αρχοντικού: Διακοσμητικά μοτίβα, καράβι και επιγραφή με τη χρονολογία 1759.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, η ζωγραφική διακόσμηση ξύλινης επένδυσης πριν τις εργασίες συντήρησης του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Λουλούδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, γενική άποψη του καλού οντά στον όροφο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια από την τοιχογραφία με παράσταση πόλης (πιθανώς της Κωνσταντινούπολης): Ιστιοφόρο καράβι και ψάρια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια από την τοιχογραφία με παράσταση πόλης (πιθανώς της Κωνσταντινούπολης): Κήπος με περίβολο και άμαξες με άλογα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία με παράσταση πόλης (πιθανώς της Κωνσταντινούπολης). Πάνω από την πόλη δυο φτερωτοί δράκοντες, χερουβείμ και ρασοφόρος άνδρας με σταυρό. Η παράσταση βασίζεται σε χαλκογραφία με παράσταση της Μονής Βατοπεδίου.
Ιερός Ναός Αγίας Παρασκευής Σιάτιστας, χαλκογραφία τυπωμένη σε ύφασμα με παράσταση της Μονής Βατοπεδίου.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφίες με γύψινες λεπτομέρειες: διακοσμητικό πλαίσιο με λουλούδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Παράσταση καρπουζιού με μαχαίρι.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Παράσταση ροδιού.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια τοιχογραφίας: Παράσταση καμπαναριού με ρολόι.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, διακοσμητικά μοτίβα σε μεσάντρα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Γύψινος διάκοσμος του τζακιού, άνθη σε βάζα, φαναράκια και δικέφαλοι αετοί.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης: Βάζο με άνθη και σπίτια σε μικρή κλίμακα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφίες με γύψινες λεπτομέρειες: διακοσμητικό πλαίσιο με ρόδια και βάζα με λουλούδια και φρούτα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφίες με γύψινες λεπτομέρειες: βάζα με λουλούδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς με τζάκι: Τζάκι με γύψινη διακόσμηση και εφυαλωμένα κεραμικά πλακίδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος: Εικονοστάσι πλαισιωμένο από φυτικό διάκοσμο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Φεγγίτες (βιτρό) με πολύχρωμα μοτίβα, σταυρούς ή δικέφαλους αετούς και φυτική διακόσμηση.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Φεγγίτης (βιτρό) με πολύχρωμα φυτικά και ανθικά μοτίβα (λεπτομέρεια).
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: «Ομφαλός» οροφής με εννέα ρόδακες απ’ όπου προεξέχουν ολόγλυφα ξύλινα ρόδια, πλαισιωμένος από διακοσμητικές ταινίες με κτήρια και σχηματοποιημένα φυτικά μοτίβα.
Αρχοντικό της Πούλκως, μεσοπάτωμα, χειμωνιάτικος οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Παράσταση βάζου με άνθη πάνω σε έπιπλο. Δεξιά μελανοδοχείο, κερί, ψαλίδι κεριών (κηροσβέστης), αριστερά ρολόι τσέπης.
Αρχοντικό της Πούλκως, οντάς με τζάκι, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης: Βάζο με άνθη και φρούτα.
Αρχοντικό της Πούλκως, οντάς με τζάκι, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης: Βάζο με άνθη με δύο ανθισμένα δέντρα και ζώνες με ανθοστήλες..
Αρχοντικό της Πούλκως, ξυλόγλυπτη και γραπτή διακόσμηση μεσάντρας.
Αρχοντικό της Πούλκως, διακόσμηση της σκάλας προς τον όροφο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από τον γύψινο διάκοσμο του τζακιού, άνθη σε βάζα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, σάλα: μιντέρι (χαμηλό ξύλινο μη κινητό ντιβάνι).
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, δωμάτιο με τζάκι: διακοσμημένη μουσάντρα (εντοιχισμένη ντουλάπα)
Αρχοντικό της Πούλκως, γενική άποψη της κεντρικής σάλας του ορόφου.
Αρχοντικό της Πούλκως, Διακοσμήσεις στη σκάλα που οδηγεί από τη μεσιά στον όροφο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Γύψινος διάκοσμος του τζακιού, άνθη σε βάζα, φαναράκια και δικέφαλοι αετοί.
Αρχοντικό της Πούλκως, Το τζάκι στο βοηθητικό δωμάτιο του μεσοπατώματος.
Αρχοντικό της Πούλκως, Η σκάλα που οδηγεί από τη μεσιά στο μεσοπάτωμα.
Αρχοντικό της Πούλκως, Το κατώι του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Γενική άποψη του «μαγαζιού».
Αρχοντικό της Πούλκως, Γενική άποψη της πλακοστρωμένης εσωτερικής αυλής (μεσιά ή εμπατή)
Αρχοντικό της Πούλκως, Τα ξύλινα δοκάρια στήριξης ενός σαχνισιού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Πλάγια όψη ενός σαχνισιού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Η κεντρική είσοδος του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Κατά τις εργασίες ανακατασκευής του αρχοντικού αποκαλύφθηκαν τα υλικά κατασκευής των τοίχων του ορόφου του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Αυλόγυρος με ψηλό μαντρότοιχο και η αυλόθυρα του αρχοντικού
Γενική άποψη του Αρχοντικού Μανούση, γνωστού και ως Αρχοντικού Δούκα Τζάτζα στη Σιάτιστα
Γενική άποψη του Αρχοντικού της Κυρα-Σανούκως στη Σιάτιστα
Γενική άποψη του Αρχοντικού Τζουρά στη Σιάτιστα
Γενική άποψη του Αρχοντικού της Πούλκως στη Σιάτιστα
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Κεφάλια με πολύχρωμα καπέλα (πιθανώς ανάμνηση των νεκρών της αποτυχημένης επανάστασης της Φρανκφούρτης το 1833). Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Έφιπποι στρατιώτες και κυρίες σε γέφυρα Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Κτήρια της πόλης με σταυρούς και ημισελήνους στις στέγες. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Γέφυρα με στρατιώτες. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Η επιγραφή FRANKFURT AM MAΥN. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν, λεπτομέρεια με καράβια και ψάρια.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν, λεπτομέρεια με τμήμα της πόλης, γέφυρα, πλεούμενα, ψάρια και πουλιά.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Ψάρι στον ποταμό Μάιν. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης.
Η πρώτη σελίδα από το πρώτο φύλλο της εφημερίδας Ζέφυρος του Ίστρου (30/8/1841) που εκδίδει ο Δημήτριος Αργυριάδης στο Βουκουρέστι. [Πηγή φωτογραφίας: Καλλιόπη Μπόντα].
Το κατεστραμμένο σήμερα Ηρωελεγείο πάνω από το τζάκι του κεντρικού δωματίου του αρχοντικού Αργυριάδη σε μεταγραφή του Νικολάου Μουτσόπουλου. Σε μετάφραση του Θωμά Γαβρηλίδη, που δημοσιεύεται από την Καλλιόπη Μπόντα, το ηρωελεγείο έλεγε τα ακόλουθα: «Οι σπιτικοί. Ηρωελεγείον / Αν βέβαια κάποιος καταθέτει μικρά πάνω σε κάτι μικρό / Και αυτό (το μικρό) θα γίνει μεγάλο, εύχομαι να είναι κάπως έτσι. / Ζω αυτάρκης μαζί με τις κυρίες μου αν και είναι δύο / Μέρα με τη μέρα περνώντας χωρίς προβλήματα. / 1846 Δεκεμβρίου 16 Δ. Αργυριάδης»
Φωτογραφία του τζακιού του κεντρικού δωματίου του ορόφου του Αρχοντικού Αργυριάδη πριν από την καταστροφή του. Η φωτογραφία ανήκει στο αρχείο του Νικολάου Μουτσόπουλου.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφία: Σωζόμενο τμήμα της παράστασης της Κωνσταντινούπολης και διακοσμητικό μοτίβο με άνθη και φρούτα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση κλεισμένων παραθυρόφυλλων με διακοσμητικά μοτίβα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, διάδρομος, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια από την παράσταση της υδρογείου. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η Αυστραλία στον συγκεκριμένο χάρτη ονομάζεται ακόμα Νέα Ολλανδία.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, διάδρομος, τοιχογραφία: Παράσταση αυστριακού ουσάρου (έφιππου στρατιώτη). Διακρίνεται η επιγραφή: Le Houssare d’ Autriche (ο ουσάρος της Αυστρίας).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια από την παράσταση του Βασιλιά Όθωνα Α΄ της Ελλάδας σε κήπο. Το κτήριο πιθανώς απεικονίζει παλάτι με κιονοστήρικτες στοές και κήπο.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας σε κήπο με αρχιτεκτονήματα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας (εικονίζεται δύο φορές) σε κήπο με αρχιτεκτονήματα. Στο κάτω μέρος της παράστασης εικονίζονται δυο ημικύκλια με γεωμετρικά μοτίβα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου: Μαρμάρινος νεροχύτης με εγχάρακτη διακόσμηση.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου: Μαρμάρινος νεροχύτης με εγχάρακτη διακόσμηση κάτω από παράθυρο και εσοχή τζακιού.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς: Ξύλινος «ομφαλός» (κεντρική σύνθεση) της οροφής του δωματίου με πολύχρωμη ζωγραφιστή διακόσμηση λουλουδιών.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν (λεπτομέρεια). Η τοιχογραφία του αρχοντικού βασίζεται σε χαλκογραφία του Johann Friedrich Probst με το ίδιο θέμα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν. Η τοιχογραφία του αρχοντικού βασίζεται σε χαλκογραφία του Johann Friedrich Probst με το ίδιο θέμα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Δύο καντήλια και ανάμεσά τους η χρονολογία τοιχογράφησης του αρχοντικού (1844).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια από παράσταση εκκλησίας με άγγελο στην στέγη του.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Παράσταση εκκλησίας με άγγελο στην στέγη του. Διακρίνεται η επιγραφή S. Giovanni (Πιθανώς να εικονίζεται εκκλησία της Ρώμης, ενδεχομένως ο Άγιος Ιωάννης του Λατερανού ή η Santa Maria Maggiore).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Διακοσμητικό πλαίσιο με άνθη και ανθοδοχείο.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Τοπίο με στρουθοκαμήλους και πουλιά.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Ο Ρήγας Βελεστινλής.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), εξωτερική όψη του αρχοντικού: Εξωτερικές τοιχογραφίες στον όροφο του αρχοντικού. Διακρίνεται στο κέντρο η επιγραφή με τη χρονολογία τοιχογράφησης του αρχοντικού (1844).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), εξωτερική όψη του αρχοντικού.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια ανδρικής μορφής με οθωμανική φορεσιά.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν, λεπτομέρεια με τμήμα της πόλης, γέφυρα, πλεούμενα, ψάρια και πουλιά. Ενύπωση προκαλεί το μεγάλο ιστιοφόρο που φέρει μεγάλο κανόνι.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφία: Σωζόμενο τμήμα της απράστασης της Κωνσταντινούπολης και διακοσμητικό μοτίβο με άνθη και φρούτα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, διάδρομος, τοιχογραφία: Παράσταση αυστριακού ουσάρου (έφιππου στρατιώτη). Διακρίνεται η επιγραφή: Le Houssare d’ Autriche (ο ουσάρος της Αυστρίας).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο έφιππος τσάρος Νικόλαος Α΄.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν (λεπτομέρεια). Η τοιχογραφία του αρχοντικού βασίζεται σε χαλκογραφία του Johann Friedrich Probst με το ίδιο θέμα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας σε κήπο (λεπτομέρεια).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας σε κήπο (λεπτομέρεια).