3. The Council of Flowers

In the “good room” of the mansion of Pulko there was a commotion. The flowers on the frescoes were restless. All the residents of the house were away, so the flowers took the opportunity to officially meet.

– Quiet, please! This is a serious matter, said the flower leader. Now our colors are bright and fresh because the mansion is brand new. But what will happen when it gets old and the walls get sooty? What will we do if the roof leaks and we drown, if a wall falls down or we fade from the sun, or …

The leader was interrupted by the voices of two young flowers arguing with each other.

– Will you stop looking in the mirror already, my little brother? Your petals are fine. They’re all alive. Concentrate on our conversation, please. It’s a matter of concern to all of us.

– No way! answered the proud little flower. Isn’t it enough that you woke me up at the crack of dawn, do I have to waste my time on your concerns? After all, if you all took care of yourselves like I do with proper nutrition, lots of water and regular exercise, you would keep your petals fresh and healthy forever.

– I’m calling you snobbish!

-Me? I may be the flashiest flower, an aristocratic baroque flower of European descent, but -you know- such gatherings bore me.

An even smaller flower who heard the conversation asked his dad hesitantly and curiously:

– Dad, what did he say it was? Baroque? What is it?

– Baroque, my little flower, is an elaborate and impressive artistic style. It can be seen in Europe from the 1600s to the 1700s in painting, sculpture and architecture. Such works of art can be found in churches, monasteries, and palaces. With their rich decoration of vivid colors and luxurious materials, they create strong emotions in people. Our mansion, for example, was decorated in 1759, so its paintings have many elements of Baroque art, such as these decorative frames in stucco that make the wall paintings rich and impressive.

– What about the other styles I keep hearing about, Byzantine and Ottoman art? Didn’t these styles give the artists any ideas for decorating the mansion?

– Of course they did. Don’t forget that Greek artists of the Ottoman Empire have been copying these styles for many years, so they got a lot of their ideas from these local styles. It’s just that the artists traveling in Europe are usually impressed by the richness of the Baroque and put many such elements into their painting and architecture.

Remember also that the love and nostalgia of Greek artists for the Byzantine glory was very strong. Therefore, if you notice the paintings in the house, the marble and wooden sculpture, you will see many symbols from both Byzantine and Ottoman art. Crosses, two-headed eagles, dragons, churches, rosettes, geometric shapes and many other designs that helped the artists create an impressive and beautiful mansion, but also preserve their history and tradition.

While dad was chatting with his little flower, the argument between the two brothers continued.

– Snob!

– No, I’m not. Stop calling me that.

– You’re a flower like all of us. It doesn’t matter if you’re baroque or anything else. What matters is that we all make the mansion beautiful.

– You may tell me whatever you want, I will only believe Mama. Mama, tell him.

– That’s enough, said the mother of flowers! Stop it, both of you. The leader has something very important to tell us and we all need to pay attention.

– I think that no matter how much we ponder, we won’t be able to find a solution… continued the leader. How do you deal with time? Hopefully, even as the years go by and we grow old, there will always be people who care about us, love us, and will make sure we stay bright and beautiful for longer.

Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, λιθανάγλυφος διάκοσμος του τζακιού: Ρόδακες και φυτικά μοτίβα.
Αρχοντικό της Πούλκως, μεσοπάτωμα, χειμωνιάτικος οντάς, διακόσμησης ξύλινης επένδυσης: Απεικόνιση κτηρίου με καμπαναριό και πύργο, πιθανώς μοναστηριού.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία της Κωνσταντινούπολης: Δράκοντας.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, γύψινος διάκοσμος του τζακιού: Δικέφαλοι αετοί.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς με τζάκι: Λεπτομέρεια από κεραμικό πλακίδιο του τζακιού με απεικόνιση πόλης με σταυρούς.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, διακόσμησης ξύλινης επένδυσης: Απεικόνιση οθωμανικού αγγείου.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία της Κωνσταντινούπολης: Εξαπτέρυγο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Τοιχογραφίες λουλουδιών και φρούτων με γύψινες λεπτομέρειες.
Αρχοντικό της Πούλκως, λεπτομέρεια από τις εξωτερικές τοιχογραφίες στην πλάγια όψη του αρχοντικού: Διακοσμητικά μοτίβα, καράβι και επιγραφή με τη χρονολογία 1759.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς, η ζωγραφική διακόσμηση ξύλινης επένδυσης πριν τις εργασίες συντήρησης του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Λουλούδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, γενική άποψη του καλού οντά στον όροφο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια από την τοιχογραφία με παράσταση πόλης (πιθανώς της Κωνσταντινούπολης): Ιστιοφόρο καράβι και ψάρια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια από την τοιχογραφία με παράσταση πόλης (πιθανώς της Κωνσταντινούπολης): Κήπος με περίβολο και άμαξες με άλογα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία με παράσταση πόλης (πιθανώς της Κωνσταντινούπολης). Πάνω από την πόλη δυο φτερωτοί δράκοντες, χερουβείμ και ρασοφόρος άνδρας με σταυρό. Η παράσταση βασίζεται σε χαλκογραφία με παράσταση της Μονής Βατοπεδίου.
Ιερός Ναός Αγίας Παρασκευής Σιάτιστας, χαλκογραφία τυπωμένη σε ύφασμα με παράσταση της Μονής Βατοπεδίου.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφίες με γύψινες λεπτομέρειες: διακοσμητικό πλαίσιο με λουλούδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Παράσταση καρπουζιού με μαχαίρι.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Παράσταση ροδιού.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια τοιχογραφίας: Παράσταση καμπαναριού με ρολόι.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, διακοσμητικά μοτίβα σε μεσάντρα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Γύψινος διάκοσμος του τζακιού, άνθη σε βάζα, φαναράκια και δικέφαλοι αετοί.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης: Βάζο με άνθη και σπίτια σε μικρή κλίμακα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφίες με γύψινες λεπτομέρειες: διακοσμητικό πλαίσιο με ρόδια και βάζα με λουλούδια και φρούτα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφίες με γύψινες λεπτομέρειες: βάζα με λουλούδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, οντάς με τζάκι: Τζάκι με γύψινη διακόσμηση και εφυαλωμένα κεραμικά πλακίδια.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος: Εικονοστάσι πλαισιωμένο από φυτικό διάκοσμο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Φεγγίτες (βιτρό) με πολύχρωμα μοτίβα, σταυρούς ή δικέφαλους αετούς και φυτική διακόσμηση.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Φεγγίτης (βιτρό) με πολύχρωμα φυτικά και ανθικά μοτίβα (λεπτομέρεια).
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: «Ομφαλός» οροφής με εννέα ρόδακες απ’ όπου προεξέχουν ολόγλυφα ξύλινα ρόδια, πλαισιωμένος από διακοσμητικές ταινίες με κτήρια και σχηματοποιημένα φυτικά μοτίβα.
Αρχοντικό της Πούλκως, μεσοπάτωμα, χειμωνιάτικος οντάς, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης (φαρσώματος): Παράσταση βάζου με άνθη πάνω σε έπιπλο. Δεξιά μελανοδοχείο, κερί, ψαλίδι κεριών (κηροσβέστης), αριστερά ρολόι τσέπης.
Αρχοντικό της Πούλκως, οντάς με τζάκι, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης: Βάζο με άνθη και φρούτα.
Αρχοντικό της Πούλκως, οντάς με τζάκι, λεπτομέρεια ξύλινης επένδυσης: Βάζο με άνθη με δύο ανθισμένα δέντρα και ζώνες με ανθοστήλες..
Αρχοντικό της Πούλκως, ξυλόγλυπτη και γραπτή διακόσμηση μεσάντρας.
Αρχοντικό της Πούλκως, διακόσμηση της σκάλας προς τον όροφο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Λεπτομέρεια από τον γύψινο διάκοσμο του τζακιού, άνθη σε βάζα.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, σάλα: μιντέρι (χαμηλό ξύλινο μη κινητό ντιβάνι).
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, δωμάτιο με τζάκι: διακοσμημένη μουσάντρα (εντοιχισμένη ντουλάπα)
Αρχοντικό της Πούλκως, γενική άποψη της κεντρικής σάλας του ορόφου.
Αρχοντικό της Πούλκως, Διακοσμήσεις στη σκάλα που οδηγεί από τη μεσιά στον όροφο.
Αρχοντικό της Πούλκως, όροφος, καλός οντάς: Γύψινος διάκοσμος του τζακιού, άνθη σε βάζα, φαναράκια και δικέφαλοι αετοί.
Αρχοντικό της Πούλκως, Το τζάκι στο βοηθητικό δωμάτιο του μεσοπατώματος.
Αρχοντικό της Πούλκως, Η σκάλα που οδηγεί από τη μεσιά στο μεσοπάτωμα.
Αρχοντικό της Πούλκως, Το κατώι του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Γενική άποψη του «μαγαζιού».
Αρχοντικό της Πούλκως, Γενική άποψη της πλακοστρωμένης εσωτερικής αυλής (μεσιά ή εμπατή)
Αρχοντικό της Πούλκως, Τα ξύλινα δοκάρια στήριξης ενός σαχνισιού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Πλάγια όψη ενός σαχνισιού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Η κεντρική είσοδος του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Κατά τις εργασίες ανακατασκευής του αρχοντικού αποκαλύφθηκαν τα υλικά κατασκευής των τοίχων του ορόφου του αρχοντικού.
Αρχοντικό της Πούλκως, Αυλόγυρος με ψηλό μαντρότοιχο και η αυλόθυρα του αρχοντικού
Γενική άποψη του Αρχοντικού Μανούση, γνωστού και ως Αρχοντικού Δούκα Τζάτζα στη Σιάτιστα
Γενική άποψη του Αρχοντικού της Κυρα-Σανούκως στη Σιάτιστα
Γενική άποψη του Αρχοντικού Τζουρά στη Σιάτιστα
Γενική άποψη του Αρχοντικού της Πούλκως στη Σιάτιστα
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Κεφάλια με πολύχρωμα καπέλα (πιθανώς ανάμνηση των νεκρών της αποτυχημένης επανάστασης της Φρανκφούρτης το 1833). Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Έφιπποι στρατιώτες και κυρίες σε γέφυρα Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Κτήρια της πόλης με σταυρούς και ημισελήνους στις στέγες. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Γέφυρα με στρατιώτες. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Η επιγραφή FRANKFURT AM MAΥN. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν, λεπτομέρεια με καράβια και ψάρια.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν, λεπτομέρεια με τμήμα της πόλης, γέφυρα, πλεούμενα, ψάρια και πουλιά.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Ψάρι στον ποταμό Μάιν. Λεπτομέρεια από την παράσταση της Φρανκφούρτης.
Η πρώτη σελίδα από το πρώτο φύλλο της εφημερίδας Ζέφυρος του Ίστρου (30/8/1841) που εκδίδει ο Δημήτριος Αργυριάδης στο Βουκουρέστι. [Πηγή φωτογραφίας: Καλλιόπη Μπόντα].
Το κατεστραμμένο σήμερα Ηρωελεγείο πάνω από το τζάκι του κεντρικού δωματίου του αρχοντικού Αργυριάδη σε μεταγραφή του Νικολάου Μουτσόπουλου. Σε μετάφραση του Θωμά Γαβρηλίδη, που δημοσιεύεται από την Καλλιόπη Μπόντα, το ηρωελεγείο έλεγε τα ακόλουθα: «Οι σπιτικοί. Ηρωελεγείον / Αν βέβαια κάποιος καταθέτει μικρά πάνω σε κάτι μικρό / Και αυτό (το μικρό) θα γίνει μεγάλο, εύχομαι να είναι κάπως έτσι. / Ζω αυτάρκης μαζί με τις κυρίες μου αν και είναι δύο / Μέρα με τη μέρα περνώντας χωρίς προβλήματα. / 1846 Δεκεμβρίου 16 Δ. Αργυριάδης»
Φωτογραφία του τζακιού του κεντρικού δωματίου του ορόφου του Αρχοντικού Αργυριάδη πριν από την καταστροφή του. Η φωτογραφία ανήκει στο αρχείο του Νικολάου Μουτσόπουλου.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφία: Σωζόμενο τμήμα της παράστασης της Κωνσταντινούπολης και διακοσμητικό μοτίβο με άνθη και φρούτα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση κλεισμένων παραθυρόφυλλων με διακοσμητικά μοτίβα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, διάδρομος, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια από την παράσταση της υδρογείου. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η Αυστραλία στον συγκεκριμένο χάρτη ονομάζεται ακόμα Νέα Ολλανδία.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, διάδρομος, τοιχογραφία: Παράσταση αυστριακού ουσάρου (έφιππου στρατιώτη). Διακρίνεται η επιγραφή: Le Houssare d’ Autriche (ο ουσάρος της Αυστρίας).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια από την παράσταση του Βασιλιά Όθωνα Α΄ της Ελλάδας σε κήπο. Το κτήριο πιθανώς απεικονίζει παλάτι με κιονοστήρικτες στοές και κήπο.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας σε κήπο με αρχιτεκτονήματα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας (εικονίζεται δύο φορές) σε κήπο με αρχιτεκτονήματα. Στο κάτω μέρος της παράστασης εικονίζονται δυο ημικύκλια με γεωμετρικά μοτίβα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου: Μαρμάρινος νεροχύτης με εγχάρακτη διακόσμηση.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου: Μαρμάρινος νεροχύτης με εγχάρακτη διακόσμηση κάτω από παράθυρο και εσοχή τζακιού.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς: Ξύλινος «ομφαλός» (κεντρική σύνθεση) της οροφής του δωματίου με πολύχρωμη ζωγραφιστή διακόσμηση λουλουδιών.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν (λεπτομέρεια). Η τοιχογραφία του αρχοντικού βασίζεται σε χαλκογραφία του Johann Friedrich Probst με το ίδιο θέμα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν. Η τοιχογραφία του αρχοντικού βασίζεται σε χαλκογραφία του Johann Friedrich Probst με το ίδιο θέμα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Δύο καντήλια και ανάμεσά τους η χρονολογία τοιχογράφησης του αρχοντικού (1844).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια από παράσταση εκκλησίας με άγγελο στην στέγη του.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Παράσταση εκκλησίας με άγγελο στην στέγη του. Διακρίνεται η επιγραφή S. Giovanni (Πιθανώς να εικονίζεται εκκλησία της Ρώμης, ενδεχομένως ο Άγιος Ιωάννης του Λατερανού ή η Santa Maria Maggiore).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Διακοσμητικό πλαίσιο με άνθη και ανθοδοχείο.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Τοπίο με στρουθοκαμήλους και πουλιά.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), κεντρικός χώρος ισογείου, τοιχογραφία: Ο Ρήγας Βελεστινλής.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), εξωτερική όψη του αρχοντικού: Εξωτερικές τοιχογραφίες στον όροφο του αρχοντικού. Διακρίνεται στο κέντρο η επιγραφή με τη χρονολογία τοιχογράφησης του αρχοντικού (1844).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), εξωτερική όψη του αρχοντικού.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Λεπτομέρεια ανδρικής μορφής με οθωμανική φορεσιά.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν, λεπτομέρεια με τμήμα της πόλης, γέφυρα, πλεούμενα, ψάρια και πουλιά. Ενύπωση προκαλεί το μεγάλο ιστιοφόρο που φέρει μεγάλο κανόνι.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, καλός οντάς, τοιχογραφία: Σωζόμενο τμήμα της απράστασης της Κωνσταντινούπολης και διακοσμητικό μοτίβο με άνθη και φρούτα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), όροφος, διάδρομος, τοιχογραφία: Παράσταση αυστριακού ουσάρου (έφιππου στρατιώτη). Διακρίνεται η επιγραφή: Le Houssare d’ Autriche (ο ουσάρος της Αυστρίας).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο έφιππος τσάρος Νικόλαος Α΄.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), ισόγειο, καλός οντάς, τοιχογραφία: Παράσταση της Φρανκφούρτης στον ποταμό Μάιν (λεπτομέρεια). Η τοιχογραφία του αρχοντικού βασίζεται σε χαλκογραφία του Johann Friedrich Probst με το ίδιο θέμα.
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας σε κήπο (λεπτομέρεια).
Αρχοντικό Αργυριάδη (Μαλιόγκα), δωμάτιο ισογείου, τοιχογραφία: Ο Βασιλιάς Όθων Α΄ της Ελλάδας σε κήπο (λεπτομέρεια).